Keskkonnateemad on teadagi õhus ning orgaanilise ja loodusliku kosmeetika tootmine ja müük on praegu kosmeetikatööstuse kõige kiiremini arenev haru. Seekord saavad müügiedust kasu nii tootjad, tarbijad kui ka keskkond.

Ökokosmeetikat kasutavad eelkõige nõudlikud kliendid – tooted peavad olema tõhusad, kuid ei tohi sisaldada sünteetilisi säilitus- ega värvaineid, samuti mitte loomseid koostisosi. Oluline on ka pakendite loodussõbralik materjal ning säästlik tootmine.

Kuna tegu on nii olulise trendiga, siis on lisaks maailma muuta soovivatele väiketootjatele asunud ökoloogilisi sarju välja töötama ka luksusbrändid. Näiteks Sothys on loonud rohelise sarja Sothys Beauty Garden, Clarinsile kuulub aga uus kaubamärk Kibio.

Kes mõistab kohut?

Toodete kontrollimiseks ja tarbijate kaitsmiseks on maailmas asutatud mitu organisatsiooni, millel on õigus jagada sertifikaate. Prantsusmaal antakse välja märki ECOCERT, mille on saanud nt Sothys Beauty Garden, Madara, Allison, Kibio, La Clarée jt. Saksamaal väljastatakse aga BDIH-märki, mille omanikud nt BUTA’i, Dr. Hauschka, Lavera, Dr. Scheller, Sante, Weleda, Kibio, La Clareé, Bio Belle jt. Paljudel väikestel kaubamärkidel pole aga paraku võimalust neid sertifikaate taotleda.

Looduslik või orgaaniline?

Kõigepealt tasub meelde jätta, et kõik kosmeetikas sisalduvad ained on kemikaalid, vahe on ainult nende looduslikus või sünteetilises päritolus. Näiteks vesi on kõige naturaalsem keemiline ühend Maal.

100% orgaaniline kosmeetika. Need tooted koosnevad ainult orgaanilistest ainetest (v.a vesi ja sool). Ei sisalda – ja nende töötlemisel pole kasutatud – kemikaale, sünteetilisi koostisosi, säilitus-, värv- ega lõhnaaineid. Toormaterjal on kasvatatud sünteetiliste mürkide ning väetisteta, pärineb mahepõllundusest, kontrollitud kasvupiirkondadest või sertifitseeritud korjealadelt. Tooteid ei ole testitud loomadel.

Orgaaniline kosmeetika. Tooted, mis sisaldavad 95% või rohkem orgaanilisi koostisosi. Ülejäänud 5% on samuti rangelt kontrollitud ning need ei tohi olla sünteetilised ained. Orgaanilisi aineid sisaldav kosmeetika. Tooted, milles on eeldatavasti 70–95% orgaanilisi koostisosi. Kahjuks esineb selles lahtris sageli ka tarbija narrimist!

Looduslik ehk naturaalne kosmeetika. Tooted, mis sisaldavad looduslikke koostisosi või nendest saadud ühendeid, aga tavaliselt lisaks nendele ka sünteetilisi osi, nt säilitusaineid.

Müüdid ja vastuolud

Orgaanilist ja looduskosmeetikat puudutavas avalikus vestluses on suur roll müütidel ja vastuoludel. Toome mõned näited:

Orgaanilisi koostisosi sisaldav toode on alati kasulik. Mitte alati! Tegelikkuses võib 99,9% tootest olla sünteetikakokteil ning vaid 0,1% orgaaniline. Määrab ka see, millist meetodit naturaalsete koostisosade saamiseks kasutatakse. Nt kõrgel kuumusel või keemiliste ainete abil eraldatud õli kaotab sageli tõhusad omadused. Seetõttu otsi pakendilt märksõna „külmpressitud“.

Orgaaniline kosmeetika on kallis. Oleneb, millega võrrelda! Paljud kaubamärgid (nt Weleda ja Lavera) on samas hinnaklassis supermarketite kosmeetikaga. Isegi tippklassi brändi Dr. Hauschka hinnad on tavapärase luksuskosmeetikaga võrreldes suhteliselt soodsad. Ja alati on võimalik ise toorainetest kosmeetikavahendeid valmistada.

Ökokosmeetika ei tekita allergiat. Vale puha! Allergiat võib tekitada nii keemiline ühend kui ka täiesti looduslik tooraine, nt mesi, puuviljad, pähklid, nisu, muna jne. Allergik peab uurima kosmeetikapakendeid sama hoolikalt nagu toitu. Kui oled allergiline mandlite vastu ja toode sisaldab mandliõli, siis ei ole see sinu jaoks!

arhiivist