10 uusaastalubadust, mida iga psühholoog soovitab sul õnnelikuks eluks teha



10 uusaastalubadust, mida iga psühholoog soovitab sul õnnelikuks eluks teha
Foto: ShutterstockShutterstock

Ole sel aastal parim versioon iseendast.

Muuda kadedus motivatsiooniks, mis aitab sul eesmärke saavutada
Kadedus on tuntud kui negatiivne emotsioon, kuid tegelikult saad selle ka enda kasuks tööle panna. „Ole uudishimulik nende asjade vastu, mis sulle teiste inimeste elude puhul kadedust tekitavad,“ sõnab New Yorgi psühhoanalüütik Pilar Jennings. „See on märk, et neil on midagi, mida sina endale soovid. Selle asemel, et neid inimesi vihkama hakata, ole kadedust tekitava asja suhtes uudishimulik ja püüa seda ka ise saavutada.“ Kui tunned näiteks kadedust kolleegi ametikõrgenduse üle, uuri ka ise võimalusi, kuidas ametiredelil tõusta saaksid. Iga kord, kui tunned enda sees taas kadedust, keskendu sellele, mida eesmärkide saavutamiseks vajad ja hoopid inspireeru teistest edukatest inimestest.

Loe ka praktilisi nippe, kuidas üliedukad inimesed on oma eesmärgid saavutanud.

Tee midagi, mis on sinu mugavustsoonist väljas
Pole midagi paremat, kui oma võimekuse ja piiride testimiseks teha midagi, mis on sinu mugavustsoonist väljas. „Inimesed arvavad tihti, et peavad ideega kõigepealt harjuma ja alles siis võtavad midagi uut ette,“ ütleb Fairleigh Dickinsoni ülikooli psühholoogiaprofessor Anthony Tasso. „Tegelikkuses on see aga vastupidi – sa teed uue tegevuse ära ning alles siis tunned end selles mugavalt.“ Lase oma fantaasial tõeliselt lennata ja kujutle, mida hullumeelset oled alati proovida unistanud. Kui oled soovitud kogemuse sõnastanud, hakka uurima, kuidas saaksid seda reaalselt teha. Kui sul on tekkinud juba julgus midagi uut ette võtta, annab see sulle hoogu end ka teistel elualadel uue pilguga näha.

Seotud lood:

Planeeri kohting iseendaga
Suhe iseendaga vajab täpselt sama palju hoolivust ja armastust nagu lähedus partneri või parima sõbraga. Tee näiteks gurmeeõhtusöök vaid endale või mine spaasse massaaži. „Kui teed midagi head vaid iseenda jaoks, siis sisestad endale: „Ma hoolitsen enda eest, sest ma olen oluline.“ Iseendaga veedetud aeg on tähtis nii õnne kui hea tervise säilitamiseks,“ ütleb New Yorgi psühholoog Chloe Carmichael.

Loe veel

Lõpeta olemast iseenda suurim kiusaja
„Üks isikliku arengu suurimaid takistusi on see, et inimesed on iseenda vastu liiga karmid,“ ütleb Tasso. Iga kord, kui iseend taas kritiseerima hakkad, peata need mõtted ja küsi endalt: „Miks ma enda vastu nii karm olen?“ või „Kas räägiksin sel viisil ka sõbra või kolleegiga?“ Iseenda analüüsimine on hea viis sisemine kriitik vaigistada. „Vahel arvatakse, et enesekindlus võrdub enesega rahuloluga. Tegelikkuses võid aga endiselt püüelda enese täiustamise poole ja samal ajal aktsepteerida, kes sa juba oled,“ selgitab Tasso.

Loe siit ka 5 lihtsat viisi, kuidas oma sisemise kriitikuga toime tulla.

Rikasta oma igapäevast rutiini millegi uuega
„Meil kõigil on käitumis- ja tegevusmustrid, milles tunneme end mugavalt, kuid aeg-ajalt on hea sellesse värskendust tuua,“ ütleb Jennings. „Proovi oma rutiini veidi muuta ja märka, missuguse tunde see sinus tekitab.“ Too oma igapäevastesse tegevustesse mõni lihtne uus asi, näiteks vali tööle sõitmiseks teistsugune marsruut või räägi jõusaalis mõne uue inimesega.“

Mine töökonverentsile
Isegi, kui oled firma parim töötaja, on arenemiseks alati ruumi. Carmichael soovitab külastada sinu ametiga seotud konverentse või leida üritusi, kus saad suhelda sarnaste huvidega inimestega. See aitab sinu oskusi ja teadmisi värskendada ning olla kursis uusimate trendide ja mõttesuundadega. Kasuks tulevad ka sinuga sarnaste professionaalide nipid, mis võivad aidata sul oma tööd veelgi paremini teha.

Räägi oma partneriga avatult
Partneritel võib olla keeruline tugevat omavahelist sidet hoida, kui nende igapäevasesse kiiresse elutemposse kuuluvad vastupidised graafikud, töö ja laste eest hoolitsemine. „Ole pidevalt teadlik, missuguse tunde elukaaslane sinus tekitab,“ ütleb Jennings. „Paarisuhtesse investeerimine nõuab mõlema osapoole pingutust.“ Minge näiteks iga päev pool tundi varem voodisse, et teineteise päeva kohta küsida ja oma suhtest rääkida.

Tee midagi head
Väikesed heateod on suurepärane viis, kuidas maailma veidi headust tuua. „Pidevalt muutuvas maailmas teevad lihtsad heateod rõõmu nii sulle kui ka teistele. Osta näiteks kohviku järjekorras enda selja taga olevale inimesele kohvi või mine loomade varjupaika vabatahtlikuks.“

Mine reisile
Lugematud uuringud on tõestanud, et reisimine mõjub positiivselt sinu vaimsele tervisele ja ka üldisele heaolule. Värskeima uuringu kohaselt saad puhkuse kasulikke omadusi nautida juba enne lennukisse astumist. Cornelli ülikooli teadlased leidsid, et kui inimesed juba mõtlesid kindlatele kogemustele, näiteks kontserdipiletite, lennupiletite ja mäesuusakeskuste pääsmete ostmise peale, tundsid nad end tunduvalt rohkem õnnelikuna kui need, kes mõtlesid reaalsete esemete soetamise peale.

Venita end töölaua taga
See võib kõlada küll loogiliselt, kuid paljud kontoritöötajad ei mõtle, kui palju nad tööpäeva jooksul tegelikult istuvad. Võta aeg-ajalt paar minutit, et pilk arvutiekraanilt tõsta ning venita end. Parimal juhul tõuse püsti ja mine hetkeks värske õhu kätte. See paneb sinu südame taas kiiremini tööle, suurendab produktiivsust ja mõjub stressi leevendavalt. „Sa saad oma tegelikest emotsioonidest aimu alles siis, kui paar minutit oma keha kuulad,“ ütleb Jennings.

Allikas: RD

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare