Erik Orgu: kuidas seljatada laiskust?



Toitumisspetsialist Erik Orgu
Toitumisspetsialist Erik OrguFoto: Karin Kaljuläte

Näen palju inimesi, kes arvavad, et nad on kas laisad või teevad midagi valesti, et kaalulangetamise protsessis tulemusi ei tule. Nad on oma elutempost või kohustustest surmväsinud ega näe väljapääsu.

Ma ei usu, et laiskus on nii levinud, nagu paljud minu jutul käivad inimesed väidavad. Ma usun, et väsimus on tänapäeval üldlevinud ja väsimuse algpõhjuste lahendamine aitab sul end vähem “laisana” tunda. Kui oled oma energiatasemest aru saanud ja õppinud märkama punkti, kus pead lubama endale puhkust, tulevad ka motivatsioon ja tulemused.

Ravi oma väsimust

Väsimustunne ja vähene motiveeritus ei tee sind laisaks. Sa ei ole laisk! Inimesed kogevad kroonilist väsimust paljudel põhjustel, mõni neist on lihtne, mõni mitte. Mõned levinumad põhjused on väga algelised, näiteks kvaliteetse une puudus. Krooniliselt halva une toob kaasa näiteks pidev stress. Jah, see on kohutav nõiaring, eriti kui lisad enda ellu veel stressi, mis kaasneb sooviga kehakaalu kaotada. Nii kukudki suure tõenäosusega läbi ja tagasi ree peale saamine on raske, kui alustad valest kohast.

Seotud lood:

Allergiad võivad samuti väsimust põhjustada. Kui oled millegi vastu allergiline, toodab organism histamiine. Histamiinid tekitavad väsimustunde. Kui sa ei ole oma allergiast teadlik, võid end allergeenile korduvalt ja korduvalt paljastada. Pidev kokkupuude allergeenide ja histamiiniga võivad väga hästi olla varjatud väsimuse põhjuseks. Kui selgitad välja, kas see on sinu jaoks teema ja mille vastu allergiline oled, oled õigel teel, et oma õige energiatase taas avastada.

Suhkru tarbimine võib samuti olla väsimuse põhjustaks. Suhkrukoguse vähendamine igapäevases menüüs aitab tasakaalustada veresuhkrut ja seeläbi energiataset, mis on kasulik mitmel põhjusel. Minu toitumiskava jälgijad juba teavad, et olen leidnud kavalad ja maitsvad nipid, kuidas suhkrut vältida, aga et toit oleks ikka väga hea. Mida vähem suhkrut sööd, seda vähem tunned väsimust.

Loe veel

Ole ettevaatlik veine, mahlu, kohvikusmuutisid ja valmistoite tarbides. Eeldan, et saiakesi, kooke ja maiustusi sa juba niikuinii ei söö, kui oled valinud tervisliku toidu abil salenemise. Kui see nii ei ole, siis see on esimene koht, millega tegeleda. Ka tervislikke magustoite on olemas!

Automaatpiloodil söömine on halvim, mida teha saad

See nõuab nüüd esialgu natuke rohkem tööd, kuid samas kõrvaldab läbimõtlemata otsused ja eesmärgitud tegevused (mis kõik ladestuvad su kõhul või puusadel). Planeeri ette, mida nädala jooksul süüa tahad ja veendu, et sul on piisavalt häid valikuid. Kui vajad kiiret einet, teed suurema tõenäosusega hea otsuse, kui oled juba nädala menüü ette valmis mõelnud ja tead, mida ja kust saad haarata. Vajalik on, et sul on kodus juba plaanijärgne õige toiduvalik olemas (vahepalade ja lõunasöökide näol ka kontoris).

Oled ka ju vaid inimene. Kui oled stressis ja aega on vähe, pead toidu leidmisele/valmistamisele vaatamata toimuvale aega leidma. Kui planeerid ette, tagad, et kiirtoit on tervislik (näiteks kaasavõetud banaan mandlitega, isetehtud purgisupid või fetakuubikud rohelisel salatil). Tea, et kui sööd tervislikku toitu, võitled selle kaudu samaaegselt ka väsimusega.

Söö köögivilju!

Mitu portsjonit köögivilju sa päevas sööd? Kui palju sa enda arvates peaksid sööma? Proovi süüa seitse peotäit köögivilju päevas – minu toitumiskavas on see kõik sisse kirjutatud, aga kui salened omal käel, siis on oluline, et saad koguse täis. Seitse peotäit köögivilju iga päev tagab, et su keha omandab kehale vajaliku 4700 mg kaaliumi.

Miks on kaalium nii oluline? Madal kaaliumitase võib saada hukatuslikuks veresuhkrule ja põhjustada isusid suhkru ning maiustuste järele, mis ei ole see, mida keha tõesti ja tegelikult vajab. Kaaliumipuudusel saad kehalt valesignaali süüa magusat. Kui sööd õiget toitu, ei tahagi keha suhkrut ja näed, peagi, kuidas magusaisu väheneb.

Hommikusöök olgu valgurikas

Kui ükski eelnevatest nõuannetest ei tundu teostatav (milles ma kahtlen), on minu viimane soovitus lihtsamast lihtsam – söö valgurikast hommikusööki. Paraku seostavad paljud hommikusööki aga just süsivesikurikaste toitudega: hommikuhelbed, leib, vahvlid, pannkoogid, muffinid ja saiakesed. Süsivesikud paraku aga ei hoia kõhtu täis ega hoia kontrolli all veresuhkru taset. Proteiinid ehk valgud aga just seda teevadki. Peekon ja munad on hea valik. Kui sa pole varajasel ennelõunal viril ja näljane, on vähem tõenäoline, et ihaldad maiustusi ja tunned end kogu päeva jooksul väsinuna. Lihtne!

Seega – kui tunned kiusatust tembeldada end laisaks asjade edasilükkajaks, kaalu enne alla andmist, kas oled endale seda hinnangut andes ikka päris aus. Ilmselt lihtsalt teed ülal loetletud asju valesti.

Allikas: Erik Orgu blogi, www.erikorgu.ee

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare