Materjalina vaid lambavillast lõnga kasutava Woolishi brändi taga seisavad kaks inimest, abikaasad Eigo ja Anna Siimu, kes asutasid brändi 2014. aasta septembris. Neil on Viljandis väike tootmine, kus töötab kümmekond inimest ja just Viljandis alustas Eigo vanavanaema kudumisega juba 1928. aastal. Ka mehe ema juhtis kudumisettevõtet – seal toodeti allhankena tooteid vastavalt klientide tellimustele.

Woolishi brändi alt luuakse nii kodusisustustooteid (pleedid, padjad, voodikatted, tekid) ja rõivaid ning aksessuaare nii naistele kui meestele (kampsunid, jakid, kardiganid, kleidid, pontšod, mantlid, kimonod, mütsid, kindad, sallid).

“Woolish pöörab suurt tähelepanu detailidele ja on veidi omapärane,” tutvustab Eigo brändi disainikeelt. “Trendikuse mõttes tahame olla praktilised ehk kõik mida me teeme, peab olema mugav. Kasutame palju klassikalisi lõikeid ja püüame sobitada need meeldivate mustrite ja värvidega.”

Kollektsiooni loomisel lähtutakse erinevatest stiilidest ja vanusegruppidest. “Toode peab olema paindlik ja mitmekülgne,” ütleb Siimu. “Meie põhikliendiks naine, kes otsib juba midagi enamat, kui lihtsalt tuntud maailma kaubamärk ostukeskuses. Pakume omanäolist toodet mis on tehtud Eestis, disainitud eestlaste poolt, kasutades nii maalähedast materjali nagu lambavill.” Woolishi toodete hinnad jäävad vahemikku 60-90 eurot.


Foto: Caro-Liis Metsla

Moekunstniku Liisa Soolepa leivanumbriks on samuti kudumid. “Kudumites tundsin “oma teema” ära umbes 10 aastat tagasi, kui kunstikooli õpingute ajal klassi astudes nägin esimest korda kudumismasinat ja sellele justkui langes valgusvihk. Sellest ajast saadik on kudumite maailm mulle intrigeeriv olnud ja ideaalne paik oma ideede väljendamiseks,” räägib Liisa. “Lõnga ma küll päris ise ei tee, aga kõige muu osas on vabad käed, saan ise kokku panna värvid ja mustrid, mõelda välja faktuure. Tihtipeale sirvin vanu käsitööajakirju ja mõtlen, kuidas nähtud koekirju tänapäevaste tööstuslike võimaluste keelde ümber tõlkida. See on lõputu mängude maa, kus on põnev proovida ja katsetada.”

Liisa loob tooteid naistele (valikus on jakke, tuunikaid, mantleid, kleite, kampsuneid, lisaks veel erinevaid aksessuaare sallide, mütside, kinnaste ja peapaelade näol) ja õige pea valmivad ka meestele mõeldud kudumid.

Mustrite loomisel inspireerub ta geomeetrilistest ja arhailistest elementidest ning märkidest. “Mulle meeldib neid oma nägemust mööda töödelda ja rütmistada. Värvidele olen üldiselt vägagi avatud olnud, nendel on hästi suur mõju mustrirütmidele. Enne kavandi töösse jõudmist mängin tavaliselt läbi kümneid kombinatsioone. Viiamsel ajal paitavad silma ka rohkem monokroomsed ja ühevärvilised lahendused,” tutvustab Liisa.

Materjalide valikul on tema jaoks oluline nende pehmus, sest need peavad naha vastas mõnusad tunduma. Hetkel kasutab ta kvaliteetset Saksamaalt pärit peenvillast lõnga. “Kevadises materjalivalikus on kindlasti ka kvaliteetseid puuvillaseid ja puuvilla-viskoosisegu lõngasid,” lubab naine. Kõik kudumid on toodetud eksklusiivselt väikeste partiidena ja valmivad Eestis. Liisa Soolepa aksessuaaride hinnad jäävad vahemikku 18-95 eurot. Rõivaste hinnad on kallimad.

Foto: Virge Viertek

Peruus elavad alpakad ja disain? Jah, need sobivad ideaalselt kokku! “Peruu on tuntud kõrgmäestikes elavate alpakade poolest, kelle on olnud väga hinnatud oma eriliste omaduste poolest, inkade kultuur nimetas seda lausa inkade kullaks. Enam kui 90% maailma alpakadest elab just Peruus ning sellest kasvas välja ka idee luua seda iidset materjali ja põhjamaist disaini ühendav ettevõte,” räägib Peeter Pappel, kes 2007. aastal lõi koos Are Kudeviitaga samanimelise brändi. Alpaka kaubamärgi all hakati tootma ja turustama luksuslikke alpakavillast ja -nahast sisustusaksessuaare, viimasel ajal pannakse rõhku aga just moeaksessuaaridele (sallid, pleedid, õlasallid). Tooted disainitakse ja toodetakse nii Eestis kui Peruus.

“Moetooted on suures osas baby alpaca villast, mida loetakse maailma parimaks ja kõige soojemaks villaks, mis on lambavillast kuni seitse korda soojem, siidiselt pehme ent samas vastupidav ning ka allergiavaba. See eriliste omadustega vill annab aluse kõikidele meie kollektsiooni toodetele,” tutvustab Peeter. “Püüdleme selle poole, et tooted oleks kvaliteedi osas veatud, disainis kasutame eelkõige ajatuid disaine, mis on hooaegade ülesed ning mida võib kanda edukalt ka aastate pärast pärast selle soetamist.” Mehi kannustab oma tegevuses kirg viia Alpaka maailma lukusbrändide sekka. Mis seal salata – sellest kõneleb ta toodete hind, näiteks sallide hinnad algavad 80 eurost.

Foto: Alpaka

Lambavillast ja orgaanilisest puuvillast tooteid loova brändi k00d taga peitub Marlis Lucila Piirsalu, keda kannustab vastutus looduse ees ja armastus nii looduse kui loomulikkuse vastu.

“Lähtun loomisel arusaamast, et kõik elunähtused on omavahel fundamentaalselt seotud ja nii üksikisikute kui ühiskondade tasandil oleme me kõik osalised looduse tsüklilistes protsessides ja lõpptulemusena ka sõltume neist. See on mõtteviis, mis väärtustab kõike elavat ühtmoodi, nähes inimest vaid ühena eluvõrgu loendamatutest kiududest,” tutvustab Marlis Lucila, kelle brändi tooted on valminud vaid kohalikust eesti lammaste lõngast. “Lõng on naturaalsetes värvitoonides, tööstuslikult värvimata. Hetkel saame lõnga kuuest erinevast eesti talust. Teiseks materjaliks on orgaaniline puuvill, mille toonid tulenevad puuvillakiu loomulikust värvitoonist. Pean oluliseks materjali algset loomulikku omapära, millest tuleneb paljuski lõpptoote esteetika.”

k00di toodete disain luuakse stuudios, väikeses tiraažis kootakse need valmis ühes Rakveres asuva kudumisfirma prouade poolt.

Marlis Lucila sõnul taotlevad k00di tooted igavikulisust – lihtsad lõiked ja kvaliteetsed materjalid loovad selleks igati head tingimused. k00di tooted jäävad hinnavahemikku 50-350 eurot.

Foto: k00d

Allikas: Laupäevaleht LP