"Uue kollektsiooni reklaamnägu on Merlin Perli, kes on viimase kahe aasta jooksul töötanud välismaal ning teinud sealhulgas MiuMiu kampaania. Perlis köidab moekunstnikku ingellikkus ja kontrast jõulisemate komplektidega.

"Kuna kampaaniafotole tuleb minu nimi, on õige modelli valimine väga vastutusrikas. Ma ei kasuta lapselikke modelle ja Merlin on kahtlemata minu tüüpi - kaunis, enesekindel, sensuaalne, samas veel noor naine. Tahan, et moeni jõuaks ka noorem generatsioon. Kõik ootavad minult rafineeritust, klassikat, elegantsi, aga mina loon modernset moodi, mis oleks Euroopa mõistes aktsepteeritavas hinnaklassis."

Uuendusena pakubki Oksana sel hooajal pitsist bomber-jakke ja õhukesi suvemantleid. "Sportlikult šikk, mitte klassikaliselt igav. Kõik naised tahavad nooremad välja näha!"

Edasi liikudes tutvustab Oksana fotograafi: "Dmitri Gerasimovi puhul meeldib mulle tema dramaatiline esteetika, eriti hiljutine töö Reval Denim Guildi jaoks, mis pälvis ka Kuldmuna."

Modelli juures tegutsevad juuksur Tamara Korjagina ja meigikunstnik Lana Vallo, kes annavad aeg-ajalt teada, et modell on järgmiseks võtteks valmis - nii katkeb meie intervjuu mitu korda. Tandit räägib kaasa iga väikese detaili puhul ja nõuab sama oma meeskonnalt. "Mulle ei meeldi, kui inimesed tulevad kohale ja jäävad "käsku" ootama, sest nende tunnihind hakkab jooksma. Jah, tahan teatud look'i, aga ka ettepanekuid selle kohta, mis paremini töötaks. Mulle meeldivad tegijad, kes mõtlevad kaasa."

Trendikas mereteema
Tanditi uus kollektsioon on interpretatsioon meretemaatikast ning tema muusaks on viikingite naiskapten ja piraat Alvilda. Moekunstnikku inspireerivad selgelt jõulised naised - meenutagem kas või Oksana eelmise kollektsiooni kangelannat Jeanne D'Arci.

Miks mereteema? "See on igal suvel aktuaalne. Olen disainer, kes tahab ka oma loomingut müüa." Omaloodut liigitab ta ready-to-wear luxury'ks või prêt-à-porter de lux'iks. "Mulle meeldib seda nimetada ka affordable luxury'ks. Kasutan trendikaid ja hinnalisi materjale nagu täissiid, villkašmiir, Sophie Hallette'i puuvillane pits, aga tulemus peab ka hinna poolest võimalikult taskukohane olema."

Tandit teab, et naised tahavad igal suvel triibulist jakki ja mummulist kleiti, ning seega läheb klientide soovidega kaasa. "Mõtlesin, kuidas mereteemat interpreteerida huvitavamal moel. Mida ise kannaksin, kui valiksin meretemaatilised riided? Tahaksin kruiisile suurt kaabut, kaptenistiilis kombinesooni... Paljudele ei seostu pits üldse merega, kuid vaadake, kui hästi see sobib (näitab stangede peal rippuvaid komplekte - toim.)."

Kaks kollektsiooni aastas
Tandit on juba viimased kümme aastat valmistanud igal aastal kaks kollektsiooni: kevadsuvise ja sügistalvise, lisaks valmib jõuludeks kapselkollektsioon, mis koosneb kümnest komplektist. Kui kiirelt kollektsioon läbi müüakse? "Viimane müüdi suures osas kahe nädala jooksul pärast moeetendust - selle ruuduline muster ja hallid toonid olid väga populaarsed. Praeguseks on alles jäänud neli kleiti," selgitab disainer. "Müüki jõuavad kollektsiooni kõik esemed, lisaks sünnib valitud esemetest kolm-neli eksemplari - me töötame mikrotiraažidega."

Uut kollektsiooni luues püüab Tandit arvesse võtta oma klassikalisi ja klientide lemmikmudeleid, samas alati luua midagi värsket, sel korral näitekst pitsist bomber-jakke. Oksana Tanditi bestselleriteks on kombinesoonid. "Need on multifunktsionaalsed - päeval tööle, õhtul teatrisse!"

Ekstravagants vs. praktilisus
Ekstravagantsemaid komplekte (mida on umbes 10 protsenti tema kollektsioonist) luues teab Tandit, et need jäävad suure tõenäosusega riidepuule rippuma. "Minu viimase kollektsiooni üks lemmikkleit oli lakknahast, baklažaanililla, väga põneva disainiga, aga see meeldiski vaid kunstnikele ja moetoimetajatele."

Moekunstniku sõnul on ülioluline leida tasakaal praktiliste ja kunstipäraste esemete vahel. Tema kliendid hindavad kõrgelt ka igapäevagarderoobi sobivaid esemeid ja teda häirib, et eelmise kollektsiooni arvustustes peeti tema loomingut liialt kommertslikuks. "See on väga valesti interpreteeritud. Asi, mis müüb hästi, on hästi tehtud - inimesed ei taha seda ilmaaegu osta. Kui sinu asju ostetakse ja seljas kantakse, näitab see esimesena, et oled moekunstnikuna edukas. "Kommertslik" ei ole halva tähendusega sõna. Maailmas müüvad väga hästi Michael Kors, Hugo Boss ja Max Mara, järelikult on ka need kommertslikult edukad brändid. Bravo!"

"Mitmed kleidid, mida olen loonud kunstile mõeldes ja kunstilist visiooni ellu viies, on jäänud poodi seisma. Nüüd juba tean, et need eksemplarid on teatri, fantaasia ja kriitikute jaoks, kes istuvad moeetendusel esimeses reas ja tahavad midagi "erilist" - vaataja tahab emotsiooni. Mina aga mõtlen naistele, kes tahavad iga päev trendikad ja stiilsed olla. Meil on liiga vähe couture- ja punase vaiba üritusi."

Investeeringud
Kui suurt investeeringut nõuab ühe moekollektsiooni valmistamine? Tanditi sõnul maksab üks show-kollektsioon 6000-10 000 eurot (kollektsioonis on tavaliselt 30-36 komplekti). Seega ühe komplekti valmistamise omahind on umbes 200 eurot. "Kui üks kollektsioon on müüdud, tellin kanga järgmise jaoks. Küll aga on mul head koostööpartnerid, kes aitavad kollektsioonide esitlusi korraldada. Tahaksin kõiki tänada, kes mind aastate jooksul toetanud on! Mul on hea meel, et just partneritega koostöös sünnivad sel aastal ka uued tooted, näiteks D'Difference Cell Innovationi sarjast pärinev kehakreem Enriched Body Lotion, mille pakendit kaunistab minu moejoonis uuest kollektsioonist, või uus viieukseline MINI, mis kannab sel suvel mummulise mustriga kleiti, mis on inspireeritud minu uuest kollektsioonist."

Tandit sõnab, et moedisainerite eest ei seisa keegi peale nende endi. "Meil pole liitu, kes meie eest võitleks ja kelle eesmärk oleks Eesti moeparemiku ekspordi organiseerimine, kuid mood ei saa ju lõputult entusiasmil baseeruda. Eesti mood on korduvalt konkurentsivõimet tõestanud, aga näiteks eksport nõuab ennekõike suurt rahalist investeeringut ja tugiprogramme õigete kontaktide leidmisel."

Oksana jätkab meenutusega ühest kliendist. "Ameerikast tuli naine, kes ostis kümme kleiti ja imestas, kui odav meil kõik on! "Odav" ütles ta ka 1500eurose pitsiga kaetud kuldse kleidi kohta. Küsisin, kust ta muidu ostab. Vastas, et Valentinost, Diorist, Chanelist. Eesti disain ongi väga odav - ärge rääkige, et see on kallis! Niikaua kui couture'i tehakse 300 euro eest, ei muutu midagi. Me ei ole Bangladesh, aga ei ole ka Euroopa."

Oksana Tanditi heaks töötab ateljees kolm õmblejat ja üks konstruktor, ettevõtte tegevuse organiseerimisel aitab kaasa tegevjuht ja müügiteenindaja. Seni, kuni tema loomingut müüakse Eestis ühes kohas, Tallinna kesklinnas asuvas esinduskaupluses, lubab ta oma praeguse meeskonnaga töö ära teha. "Aga sooviks ju ka laieneda, areneda, kasvada! Selleks on vaja regulaarseid investeeringuid. Aga kust neid Eesti tingimustes võtta?" küsib disainer.

Eesti mood ja loovus
Kui loov on Eesti mood? "Kreatiivset energiat on väga palju. Soovi luua on piisavalt, kuid sellega asi ei piirdu, läheb vaja enamat - vajalikke oskusi ja kogemusi, et oma ideed ellu viia. Ja seda hiljem ka müüa. Igaüks näeb asju omamoodi. Kui sa loojana täpselt ei ütle (isegi oma meeskonnale, kellega juba mitu aastat koos töötad), kuidas midagi tahad, siis õiget tulemust ei saa ning kõik tulebki ise teha."

Kõige suuremaks õnnestumise eelduseks peab moedisainer oma visiooni olemasolu. "Kui avasin oma poe, püüdsin mõelda, mis saab siis, kui ettevõtmine ei õnnestu. Leidsin, et võin alati uuesti alustada, panna kokku uue meeskonna ning teha tööd ka Venemaal, Ameerikas või Itaalias - niikaua, kui mul on siin kõik olemas (näitab nimetissõrmega oimukohale - toim.). Visioon on mu peas! Loovus on mugavustsoonist väljatulek - katsetus millegi uuega, üllatumine."

Mis vajaks Eesti moes muutmist? (Pikk paus - toim.) "Kõik. Alustada võiks täiesti puhtalt lehelt - koolist toetusprogrammidest... See, et kaubamajas on Eesti disainile eraldatud kolm ruutmeetrit, ei ole piisav. See, et riik ei toeta, ei ole õige. Ja muidugi tuleks õpetada, et "kommerts" ei ole halva tähendusega sõna."

Fotod: Dmitri Gerasimov