Kohe Londoni moeõpingute alguses töötas Kristian juba Prada boutique’is, seejärel aga avanes tal võimalus minna praktikale Alexander McQueeni moemajja. „Tegelesin seal naiste couture-esemetega, mis läksid moeetendustele. Puudusin seetõttu päris palju koolist, tegin oma koolitöid peamiselt õhtuti ja öösiti. Päevad ja nädalavahetused olin kõik McQueeni juures,” meenutab moekunstnik. Alexander McQueeni juures tegi ta sisuliselt kõike, mida vaja – alates kunstilistest töödest (trüki, broderiide ja kollaažide ettevalmistus) kuni konstruktsioonide loomise ja rätsepatöödeni. Tuli teha ka muid töid – näiteks valmistas ta Alexander McQueeni emale seeliku ja pintsaku.

„Õpilased pidid olema sel ajal valmis absoluutselt kõigeks.” Kristiani praktika McQueeni moemajas kestis kaks hooaega ehk kokku kaheksa kuud. Üsna pea pärast seda sai ta valmis oma kooli lõpukollektsiooni. „Saint Martinsis tehakse koolilõpetajatele kaks sõud – üks on koolisisene ja teine pressile, kuhu pääsesid 250 õpilasest 20. Minul õnnestus nende hulka saada ja sealt edasi valiti mind kollektsiooni näitama juba Brüsseli moenädalale.”

Pärast kooli lõpetamist tegeles Kristian eratellimuste, sealhulgas näiteks pulmakleitide loomisega. „Kohe oli vaja hakata ka tööd tegema, otsustasin kasutada oma rätsepa- ja konstruktorioskusi. Hakkasin käima eri disainerite juures ja tegema neile (kunstilisi) lõikeid, mis läksid catwalk’idele. Nii töötasin disaineritega nagu Marios Schwab, Roksanda Ilincic ja Amanda Wakeley,” kirjeldab ta. Marios Schwab töötab disainerina ka kuulsas Holstoni moemajas, kes riietab teiste seas ka Sarah Jessica Parkerit. „Kui lõime tema Londoni stuudiot, siis olin tema stuudios mänedžer, konstruktor ja drapeerija ning tema joonistuste arendaja. Ta andis mulle joonistuse, millega mina hakkasin mannekeeni peal tööle, tema visiooni ellu rakendama. Tegime näiteks Jordaania kuninganna Rania ja teletähe Oprah’ kleidid. Peale selle loomingu, mis jõudis moelavale. See ei olnud päris minu disain, aga ta andis mulle suuresti vabad käed, kuna olime varem koostööd teinud.” Amanda Wakeleyle disainib Kristian praegugi. „Mulle meeldib, et ta annab mulle vabad käed.”

Midagi, mida veel ei ole

Kõikide nende töödega on rahastanud Kristian ka oma moebrändi ja moemaja tegevust, millele ta pani aluse viis aastat tagasi. „Alustades oli mul eesmärk välja töötada oma bränd, selle imago ja muidugi tooted. Keskendusin sellele, müügi ja turunduse osaga ei tegelenud esimest kolme kollektsiooni luues üldse.” Kollektsioone esitledes on ta proovinud erinevaid võimalusi – korraldatud on nii Londoni moenädalaga samal ajal toimunud moeetendus kui ka privaatsem sõu Londonis Eesti saatkonnas, kuhu kutsuti press saadiku vastuvõtule.

„Hea alternatiiv näiteks moenädalale, kus press jookseb sisse-välja, heal juhul jääb neile su nimi meelde.” Nüüd teeb ta koostööd show-room’iga Blow PR, kes hoolitseb selle eest, et kollektsioonid moemeediani, sisseostjateni ja tuntud inimesteni jõuaksid.

Enne kui Kristian hakkas looma kaks korda aastas täiskollektsioone, tegeles ta särgikollektsioonidega. „Need olid väga head õppetunnid, et tegeleda väga täpselt viimistluse ja materjalideg. Särk on tehniliselt väga spetsiifiline ja mina muidugi püüdsin reegleid teades neid murda. Minu tüüpklient otsib midagi, mida poes veel ei ole – need pidid olema midagi, mis on kantav ja müüdav, teisalt midagi, mida ei ole veel olemas.”

„Kuna finantseerin oma moebrändi tegevust ise, siis pean väga hoolikalt planeerima, mida teen ja mida mitte – millest on kasu ja millest mitte,” selgitab Kristian. Sel põhjusel ei esitle ta oma kollektsioone ka Londoni moenädalal. „Seal on nii palju disainereid, et kelle nimi on veidikenegi vähem tuntud, selle sõule ei minda. Seda, et kogu saginast läbi pääseda ja esile tõusta, on väga raske saavutada,” on ta resoluutne.

Lauljad ja näitlejad

Kuna ta loob meestemoodi, paelub Kristianit eriti maskuliinsuse teema. Mis on maskuliinsus? „Püüan läbi erinevate detailide sellele küsimusele igas kollektsioonis vastata. Tegelen mingi aspektiga maskuliinsusest ja filosofeerin selle ümber. Ma arvan, et nagu igal teisel kunstnikul, ei ole ka mul selgeid vastuseid. Ma esitan küsimusi ja tõukan inimesi ise järeldusi tegema, vastuseid otsima. ”
Kes on Kristian Steinbergi kliendid? „Nad on enamasti vanuses 25–45, elavad linnas ja on väga erinevate elualade esindajad: advokaadid, poliitikud, tsiviilinsenerid, niisama moelõvid ja ajakirjanikud-stilistid. Loomulikult ka lauljad ja näitlejad. Näiteks kord pöördus mu poole Brett Anderson, kes laulab ansamblis Suede. Ta tahtis pükse ja sain temaga isiklikult kokku.” Tema klientide hulka kuuluvad ka näiteks USA laulja ja näitleja Shameik Moore ja Harry Potteri filmisaagast tuttav Matt Dave Lewis.

Tahad moekunstnikuna edu saavutada?

Kristian Steinberg soovitab:

Leia usaldusväärne partner. Kui soovid disainida just oma brändi alt, siis leia endale moevaldkonnaspetsialist, kes sind aitaks. Pange seejärel koos kokku äriplaan. Ära unusta, et äripartneril peaks olema nii teadmised, moehuvi kui ka arusaam, kuidas loomingut maha müüa.

Tunne oma turgu, testi seda varakult ja tihti. Ka kogenud brändid testivad uusi produkte enne suurema hulga tootmist, ja noorel disaineril on kerge ennast veenda, et kõik mida ta puudutab, muutub kullaks.

Ära tee kvaliteedis kompromisse, kuid tunneta klienti. Pole mõtet valmistada rätsepakvaliteeti noorele trendikate kliendile, kes vahetab tihti stiili.

Kust tuleb su igapäeva leib? Kas su firmal on ka erinevaid riske vähendavaid sissetulekuid ja kas sul on produkt, mis müüb alati?

Mõtle läbi, kus tahad müüa. Mida uhkemas poes su looming müügil on, seda suuremad on nõudmised sinule ja toodetele. Kirjuta lepingusse kõik oma nõudmised ja ära tee liiga palju kompromisse. Oska ka “ei” öelda.

Õpi enda ja teiste vigadest! Vead on kasulikud, ja samuti on kasulik oma ideid ja plaane usaldusväärsetele asjatundjatele seletada. Tagasiside võib olla hindamatu.

Jälgi, mida su konkurendid teevad. Ja pea meeles, et iga kollektsioon PEAB olema parem kui eelmine.

Jää entusiastlikuks, sul läheb seda jõudu tarvis. Kui sa oled ise selles, mida sa teed, veendunud, on ka teisi kergem veenda.

Ole valmis töötama lõpmatult palju!

Fotodel: Kristian Steinberg, kevad/suvi 2015 stiilinäited. Fotod: Florian Renner, JC Verona

Allikas: LP