"Üldiselt teeb eestlane jõuluostud väga viimasel minutil. Paljud ei mõtlegi kuu aega ette, mida nad lähedastele kingivad. Meil on Must Reede pigem üheks võimaluseks, et soetada kaupu tavapärasest soodsamalt ning suuri oste sellele vastavalt planeerida," ütleb Citycon Eesti keskuste Rocca al Mare ja Kristiine turundusjuht Helina Leif.

Eesti sooduspakkumised ei ole küll võrreldavad Ühendriikide pöörasusega, kuid samas on eestlane ameeriklasega võrreldes ka hoopis teistsugune tarbija. "Ameerikas on harjutud tegema sisseoste hulgi. Toitu ja igapäevaseid tarbeesemeid ostetakse ühe poeskäigu jooksul kolme või isegi viie kaupa, mis ei tähenda alati, et kaupluses selletõttu harvemini käidaks. Eestlane ostab täpselt nii palju, kui tal hetkel vaja on ja varusid väga ei hoia. Eriti täna, mil inimesed tarbivad oluliselt targemalt ning ostuotsuse tegemine ei tule liiga kiirelt."

Siinkohal tuleks mõista ka kaupmeest. Allahindluskampaaniate puhul kehtib valem, mida rohkem on ostjaid, seda suurem on allahindlus. "Enamus poodide allahindlusi jäävad vahemikku kakskümmend kuni kolmkümmend protsenti. Sellegipoolest tuleb iga aastaga juurde ka suuremaid soodustusi, mis ulatuvad viiekümne ja isegi seitsmekümne protsendi juurde. See näitab, et siinsed ostjad päris ükskõiksed Musta Reede osas ei ole ja iga aastaga tullakse sellega üha rohkem kaasa," sõnab Leif. Tihti on Musta Reede ajal kauplused ka tavapärasest kauem avatud.

"Jälgides tarbija käitumist veelgi Musta Reede osas, siis on Google näiteks avaldanud, et novembri alguses otsivad inimesed tootegrupi põhiseid pakkumisi, sisestades otsingumootorisse märksõnad nagu "Black Friday või Musta Reede pakkumised kosmeetikale", "diivanite soodustused Musta Reede ajal" jne.

Kuigi valitsev suhtumine Musta Reede osas on skeptiline, muutub "püha" iga aastaga Eestis aina populaarsemaks.

"Tõsiasi on ka see, et mida rohkem külastab keskuseid inimesi, seda agaramad on kauplejad tegema allahindlusi. Tänu sellele saab tegelikult öelda, et pakkumised lähevad iga aastaga aina paremaks ning poed teevad allahindlusi oluliselt julgemalt kui varasemalt," tõdeb Leif. "Oluline on kindlasti ära mainida, et Ameerikas toimubki Must Reede ainult reedel, siis Eestis kestab see enamike kaupmeeste puhul terve nädalavahetuse."

Mida silmas pidada?

  • Musta Reede pakkumisi on mõistlik ära kasutada nii öelda suuremate ja kallimate asjade soetamiseks, mille ostmine niikuinii plaanis on. Näiteks võid leida häid pakkumisi kodumasinatele, mööblile, prilliklaasidele jne.
  • Proovi vältida emotsioonide ajel tehtud oste, mida sa tegelikult ei vaja. Kui soodne hind on ainus argument, peaksid asja pigem poodi jätma.

Kas teadsid?
Üha keskkonnateadlikumas maailmas on palju kaupmehi, kes Mustal Reedel oma kauplused ja veebipoed spetsiaalselt sulgevad, et mitte soodustada inimeste ületarbimist.