Kõige väärtuslikumad on briljandid

Kuldan Trading OÜ turundusjuhi Anna Dubrovskaja sõnul on kõige väärtuslikumad ehted Eestis sertifitseeritud 1–6karaadised briljandid. „Briljantidega ehe on tõend laitmatust maitsest, kõrge staatuse sümbol ja väga tark finantsinvesteering igal ajal,” räägib naine.

„Briljantide klassikalise kollektsiooni eripäradeks on valge ja roosa kulla peegelsile sära, kivide kinnituse suurepärane kvaliteet ja loomulikult maailma juhtivate, lihvimise tippkvaliteeti esindavate laborite sertifikaadid ning briljandi värvuse ja puhtuse kõrged näitajad. Seda tüüpi ehted moesuundadest eriti ei sõltu. Mis tahes elusündmus võib saada suurepäraseks põhjuseks kanda sõrmes või kõrvades imeilusaid, puhtaid ja külma läikega briljante.”

Kaubamärk on tähtis

Ehetele lisab väärtust ka kaubamärk. Boutique Caprice pakub Brasiilia brändi H. Stern, mille ehteid kannavad paljud kuulsused. Maailma kõige paremast vääriskivide leiukohast pärineva H. Sterni kalasoomustest inspireeritud teemantidega kaunistatud käeehe on olnud seni kallim butiigist müüdud ehe, mille hinnaks oli 21 000 eurot.

„Väärtuslikuks teevad ehte loomulikult ka unikaalsus ja materjalid, mida kasutatud on,” selgitab Boutique Caprice’i juveliir Urmas Truuverk, kes on ehteid armastanud juba noorest east saati. „Teemant lisab väärtust, aga ka kivide suurus ja lihvimise eripära annavad ehtele hoopis eripärase näo.” Materjalidest rääkides nimetab Urmas plaatina ja kulda. „Kallites ehetes kasutatakse alati 18karaadist kulda ehk prooviga 750.”

Hinnad võivad ulatuda miljonitesse

Ehtegalerii Aurum ja Eesti ainus üle kümne aasta praktiseeriv gemmoloog Heli Kuulman teab, et ehete hinnad võivad oksjonitel tõusta miljonitesse eurodesse. „Näiteks hinnaline Birma rubiin on maksnud 200 000–300 000 eurot karaadist (ct). Päris kindlasti see hind kunagi ei lange, vaid ainult tõuseb. Küsimus on selles, kui palju on inimesi, kes suudavad miljonidollarist kalliskivi endale osta. Tänapäeval on Eestis täiesti reaalne, et inimene tahab panna kindla rahasumma kalliskivi alla mistahes põhjusel (enamasti teevad sellise investeeringu mehed, kes soovivad kindlustada oma kallima või laste tulevikku).”

Kuulman teab, et suurte brändide juveeliklassi tooted on meeletult kallid. „Igal aastal tullakse välja uue kollektsiooniga ja järgmisel aastal hinnatakse vana alla. Igasugust brändingut tuleb võtta mõistuse ja kerge kahtlustusega.”

Heli on maailma tippkaubamärkide ja kalliskividega kokku puutunud palju ning teab, et enamasti on ehte väärtust neis vaid 20 protsenti, ülejäänud on bränding. „Selle hinna eest saab valmistada kvaliteetse eksklusiivse sõrmuse,” tõdeb naine, lisades, et inimeste väärtushinnangud on erinevad ja mõnele ongi tähtis just kaubamärk.

Kliendid on erinevad

Kui mehed ostavad rohkem kihlasõrmuseid, sünnipäeva- ja jõulukingitusi ning investeerivad briljantidesse (tellides näiteks briljante 1–1,50 ct), siis naised valivad endale kingituse ise, kuid seda ostma tulevad mehed. Truuverk nendib, et kalleid ehteid suudavad Eestis lubada endale paljud, aga see oleneb rohkem väärtushinnangutest. „Eesti inimesele on omane osta kodu ja investeerida peresse,” räägib ta. „Eestlane ostab ehteid vähe, suurelt investeerib neisse hoopis vene rahvusest inimene. Talle on tähtis prestiiž ja staatus.”
Mehed eelistavad ehete asemel kanda randmel kallist ja nimekat kella. Boutique Caprice’i valikusse kuulub 10 000 eurot maksev Zenith, mille teeb kalliks selle tehnoloogiline pool. Lisaks on tegu mehhaanilise kellaga Piloti erikollektsioonist – inspireeritud vanadest lendurite kelladest.

Kuidas luksuslikku ehet ära tunda?

Heli Kuulman teab, et kuigi kõige väärtuslikumad ehtemetallid on kuld ja plaatina, ei saa ükski väärismetall võistelda tippklassi kalliskiviga. „Ehte väärtus on kätketud nelja komponenti: hinnaline juveel (kalliskivi), väärismaterjalid (kuld või plaatina), valmistamise kvaliteet ja disain,” selgitab ta.
Kuulman usubki, et ehe tuleks ennekõike valmistada konkreetsele inimesele. „Vaatame, millised kalliskivid võiksid just temale sobida, pakume variante ja tulemuseks on unikaalne käsitöö. Tänapäeval on eritellimusena ehte tegemine kallis, kuid samas jäägu ostmata kümme masstoodangus sõrmust, kõrvarõngast ja ripatsit – üks asi võiks kõnetada ja pakkuda midagi ka hingele.”

Lisaks on igal ehtel oma legend, mis muudab ta eriliseks. Näiteks Boutique Caprice’is müüdav H. Sterni luksuslik sõrmus on inspireeritud mäetipust.

Teemant on eelistatuim

Kuulman ütleb kindlameelselt, et eestlaste eelistatuim kalliskivi on teemant. „See on maailmatasemel täiesti täpselt reguleeritud üheselt hinnatud kalliskivi. Värviliste kalliskividega on raskem, sest värvi on keeruline määrata. Iga inimese silm on individuaalne.”

Millal pöörduda gemmoloogi poole?

Leides butiigist hirmkalli ehte, ei või sugugi alati kindel olla, et tegu pole millegi ülehinnatuga ja et ehe ikka oma hinda väärib. Sellistel puhkudel aitabki välja gemmoloog. Londonis Suurbritannia vääriskivide laboratooriumis GEM-A hariduse omandanud Eesti ainus gemmoloog Heli Kuulman usub, et tema teenust vajatakse siis, kui on oluline, mida kantakse ja mille eest makstakse. „Sellest ei saa üle ega ümber,” ütleb naine.

„Suurema osa brändiehete tegelik väärtus on 1/10 hinnast,” räägib Kuulman. „Olen näinud maailma kalleimaid ehteid ja juveele, aga need on jätnud mind emotsionaalselt täiesti ükskõikseks, sest samad disainid korduvad juba viimase 200 aasta jooksul – kalliskivide kuhjatised tekitavad n-ö füüsilise hinna.”

„Gemmoloogia on väga vajalik, sest maailm ja tehnika areneb, aastasadu on üritatud kalliskive imiteerida ja sünteesida. Vahe on selles, et sünteesitud kalliskivi või selle klaas- ja plastimitatsioon ei maksa mitte midagi. Looduslik kalliskivi on meeletult väärtuslik ja selle hind järjest tõuseb.”
Päevas käib Kuulmani juures ehteid hindamas mitu inimest. „On päevi, kus käib kolm kuni viis inimest, aga ka päevi, kus tuleb üks klient, kuid tal on kaasas kümme kivi.”

Käekell Zenith Pilot Type 20 Annual Calendar, 10 400 € (Boutique Caprice)

Käevõru Collection Ancient America Fish. Kollane kuld 18K ja 18K Noble Gold, teemandid, konjakivärvi, 26 200 € (Boutique Caprice)

Kuld 585, Lõunamere pärlid, tansaniidid, teemandid. Aurumi ainueksemplar, käsitöö, 7670 € (Aurum)

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena