MOEMAJA | Baltika - 90 aastat kodumaist moetööstust
Baltika moetööstuse ajalugu ulatub 90 aasta taha, mil Baltika eelkäijaks oli ettevõte, mis tegeles vihmakuubede tootmisega. Tootmine sattus esimese vabariigi ajale, 1928. aasta kanti, mil ettevõtte juhist härrasmees pidas vabrikut lausa äritegevuse loata.
“Hoolimata sellest ta tegutses ja leidis võimalusi. Me näeme, et see on Baltikale iseloomulik – mingis mõttes nagu reeglite eiramine, et ajada oma asja ja näha piirangute asemel võimalusi,” sõnab Baltika kommunikatsioonijuht Lilian Nõlvak.
Baltika muutus nõukogude ajal kergetööstusvabrikuks, mis oli Nõukogude Liidu lipulaev. “Kõik nõukogude inimesed tahtsid kanda Baltika asju,” ütleb Lilian ja lisab, et 1990. aastail, mil Eesti hakkas vabaks saama, oli Baltika esimeste ettevõtete seas, mis erastati. Sellest ajast sai Baltikast ettevõte, mis hakkas tegelema erinevate rõivabrändidega. Esimene neist oli Baltman.
Unikaalne tootmine ja brändid
Umbes 50% kogu Baltika kollektsioonidest toodetakse Eestis. See on Liliani sõnul unikaalne nähtus, sest suured moeettevõtted suunavad tihti oma tootmise Aasiasse. “Kõik mantlid tehakse Eestis. Ka kleidid, ülikonnad – kõik tooted, mis nõuavad keerulisemat rätsepatööd.”
Igal Baltika brändil on erinev sihtgrupp. Meestemood on Baltikal kokku kolmes brändis: Montonis, Baltmanis ja Mosaicis. Baltmani toode on ka Baltika tipptase. “Ülikonnad on tehtud Itaalia parimatest kangastest – kangastest, mida kasutab näiteks ka Hugo Boss. Ja need on tõesti käsitööna valminud meie oma Eesti tootmisüksustes.”
Ühtlasi kuuluvad Baltikale klassikaliselt elegantne Mosaic meestele ja naistele, naiselikkust ja sensuaalsust rõhutav Bastion, kõige nõudlikumale moegurmaanile sobilik Ivo Nikkolo ning Monton, mis on loodud meestele ja naistele, kes hoolivad põnevast disainist ja isikupärastest detailidest.
Tooted, mida ei ole võimalik Eestis või Euroopas toota, suunatakse tootmiseks Aasiasse (näiteks sulejoped ja kindlad kudumid).
Tehastel pidevalt silm peal
“Nende tehastega oleme tihedas suhtluses,” kinnitab Lilian ning kirjeldab, kuidas Baltika ostu-tarneahela meeskond käib vähemalt kord poole aasta jooksul Aasias tehaseid üle vaatamas. Lapstööjõudu Baltika tooteid tootvad tehased ei kasuta. Kriteeriumid, mida tehased täitma peavad, on selged: ei mingit lapstööjõudu, mõistlikud tööpäevade pikkused, head töötingimused, isegi tualettide arvul hoitakse silma peal. “Meile on oluline, kuidas ja milliseid põhimõtteid meie tootmispartnerid järgivad.”
Monton – edukaim bränd
“Meie kõige suurem bränd on praegu Monton ja see on ka Eesti kõige edukam moebränd laias maailmas,” kinnitab Lilian. Monton on müügil 18 Euroopa riigis alates Tenerifest ja Saksamaast kuni Serbia ja Hollandini. Baltimaades ja Eestis on turul tihe konkurents ning turuolukorra stabiilsena hoidmine on Baltika priotiteet.
Inspiratsioon reisidelt
Baltika moemaja on üks suurima disainerite meeskonnaga Eestis. Neil töötab rõivadisaineritele lisaks sisedisainerite grupp, kes loob brändidele jaekontseptsioone. Disainerid käivad välisreisidel ja messidel inspiratsiooni ammutamas – näiteks Bastioni sügistalvine kollektsioon on indu saanud disainerite reisist Barcelonasse.
“Ivo Nikkolo uus sügiskollektsioon on inspireeritud käigust Londonisse,” vihjab Lilian. Iga kollektsioon põhineb ka kontseptuaalsel lool. Ivo Nikkolo uus kollektsioon kannab nime “Experiencing with senses” ja selle rõivad mängivad nii nägemis-, kuulmis kui ka kompamismeeltega.
Viis brändi, kaks erinevust
Baltikal on kokku viis brändi – kolm premium-brändi ja kaks keskklassibrändi. Premium'isse kuuluvad Ivo Nikkolo, Baltman ja Bastion, keskklassibrändidena käsitletakse Montonit ja Mosaici.
Mõlemasse gruppi kuuluvate brändide hinnatase on sama. Baltmani, Ivo Nikkolo ja Bastioni oma vastavalt kõrgem kui Mosaicil ja Montonil. Premium-klassi kuuluvate brändide hinnataseme kõrguse põhjustab tootmiskogus. Kogused, mida tehakse, on väiksemad, materjalid paremad. Ka erikollektsioonidel on erihind. “Möödunud sügisel oli Baltmanil erikollektsioon ja igat eset oli üks, need olid läbinisti käsitöö. Mõned esemed selles kollektsioonis küündisid 500 euroni,” toob Lilian näite.