Delfiinid ja rotid

Madli on helilooja ja muusikaprodutsent, mänginud eluaeg klaverit. Pärit musikaalsest perest (ema muusikaõpetaja ja isa orelimeister), on armastus muusika vastu talle verega kaasa pandud. Esmakordselt sattus Madli USAsse tudengina 2004. aastal. Kiiresti tajus ta, kui palju võimalusi see maa pakub, kui vaid ise hakkaja olla. Pärast neljakuist rahateenimist naasis Madli Eestisse ja jätkas toimetajatööd ühes nädalaväljaandes. Siiski valdas teda iga kord pärast palgapäeva roti tunne, sest tasu oli harva tasakaalus nähtud vaevaga. Meenusid hetked Ameerikast, kus (küll kahel töökohal rassides) oli alati võimalik ka natuke säästa. Üha enam küsis ta endalt: “Miks ma pean siin olema?” Madli kogus raha, tõmbas lahtised otsad kokku ja naasis USAsse, kus töötas alustuseks poolteist aastat Florida hotellis. Tihti külastas ta säriseva atmosfääriga New Yorki, kus märkas kord metroo seinal kuulutust, mis küsis meelitavalt: “Soovid saada muusikaprodutsendiks ja heliinseneriks?” Madli otsustas proovida.

Raskem osa

2007. aastal sai Madli sisse Institute of Audio Engineeringu kooli ning asus õppima muusikatööstuse erialal. New Yorgi peatükk ta elus algas aga Ameerika mägedel. Paar päeva enne metropoli kolimist ei võtnud väljavaadatud korteri peremees enam telefoni. Kui Madli, 700 dollarit taskus, Suurde Õuna jõudis ning teda õnnekombel üks tuttava tuttavast hindu lennujaamas tervitas, ei teadnud esiti kumbki, kuhu auto nina suunata. Abivalmis tuttav viis Madli oma pere pisikesse koju Long Islandil. Seal, jagades tuba koos mehe väikeste nõbudega, veetis Madli poolteist kuud, oodates igal ööl kannatlikult hetke, mil poisid telekamängudest väsivad, et enne pikka koolipäeva mõnetunnine uinak teha. Veidi aja pärast sai Madli koha sõbranna diivanil ning peagi ka võimaluse toa üürida. Toiduks olid kasinad piim ja kartulid, palgapäeval aga gurmee – Maci burks. Aasta hiljem lõpetas Madli kooli kiitusega.

Pärast seda sai Madli tööd ühes stuudio showroomis, kus tema ülesandeks oli helitehnika müük ja konsultatsioon ning klientide muusika töötlemine. Et ots otsaga kokku tulla, jätkas ta tööd ettekandjana. Kogu selle aja tegi Madli vaikselt muusikat edasi plaaniga kunagi täis­kohaga helilooja ja produtsendina leiba teenida. Lõpuks jäi stuudio tema ainsaks töökohaks ja Madlist sai selle mänedžer.

Biitide saatel tähtede poole

Madli suur hüpe, mis lõi valla mitmed uksed, toimus 2015. aastal, kui ta võitis hiphopmuusika vallas tuntud kõrgetasemelise biidivõistluse (beat battle) iStandard. Selles esitlevad osalejad oma viit parimat instrumentaal­muusika­pala. Žüriis on väga kõvad tegijad: staaridega Jay-Z50 Cent ja Timbaland töötavad produtsendid ja helimeistrid. Sama aasta lõpus said Atlantas kokku kõikide vahevõistluste võitjad, kokku üle 100 muusiku kogu Ameerikast. Madli saavutas seal kõrge 3. koha. Edasi läks nagu ühes muusikatööstuse unistuses – Madli lõi ridamisi tutvusi tunnustatud sound designerite ja produtsentidega, kellele ta aastaid alt üles oli vaadanud. Kohe pärast võitu kutsuti ta kuulsasse raadiosaatesse “Sway in the Morning” muusikat mängima. Praegu on Ms Madli seotud näiteks Missy Elliotti algatatud nais­produtsentide tiimiga X-class ja paljude muude projektidega. Ta loob põhiliselt hiphop-, pop- ja r’n’b-muusikat, kuid ka n-ö orkestreeritud muusikat suurematele korporatsioonidele, filmidele ja telesse ning tunnusmuusikat tõsielusarjadele.

Et aru saada, mida Madli täpselt teeb, tuleb mõista NY ja Eesti kohati kardinaalseid erinevusi muusika mängimisel ja produtseerimisel. Kui meil on tavaline, et näiteks mõnel suurüritusel pannakse taustaks mängima Youtube ja muusikat guugeldatakse, siis USAs on kõik väga reglementeeritud. Igasuguse muusika seaduslikuks kasutamiseks tuleb osta litsents – autoriõigused on paigas ka mõne­minutilise taustmuusika puhul.