Kõik sai alguse viie aasta eest, kui Mari-Leen kolis koos elukaaslasega Austraaliasse. “Seal puudusid igasugused tollimaksud ja nii sai tellida asju igast maailma otsast ning need tulid ülikiirelt kohale,” meenutab naine.

Kui Mari-Leen käis tollal nädalasel puhkusel, ootas teda tagasi tulles kaheksa pakki. “Olin eBayst isegi natuke sõltuvuses. Hakkasin kingi kollektsioneerima. Osalesin ööpäev ringi oksjonitel. Isegi tööl lõunapausil hoidsin kätt pulsil, kuidas mu lemmikkingadel läheb. Vahel viilisin tööajast isegi õue, sest mul oli oksjon lõppemas,” kirjeldab ta oma ostuhullust. “Läksin Austraaliasse seljakotiga, aga tagasi tulin viie kohvriga. Võib vist ette kujutada, kui palju ma tellisin!”

Eestisse naastes jäi veebipoodide kasutamise harjumus alles, sest need teevad naise elu palju hõlpsamaks. “Näiteks tööpäeva õhtul on toidupoes sellised massid, et paha hakkab. Mina panen naks-naks hommikukohvi kõrvale oma kapsad-kaalikad-piimad-juustud virtuaalsesse ostukorvi ja kuller toob need mulle sobival ajal koju.”

Kuigi Mari-Leen on aastaid internetist tellinud, on tal tulnud ette vaid mõni üksik juhus, kui saabunud asi ei vasta oodatule. “Talve hakul tellisime abikaasale punased kingad, sest ta kehastub igal aastal jõuluvanaks. Kohale tulid hoopis lillakasroosakad peedikarva jalanõud… Saime raha tagasi.”

Ebameeldivaid üllatusi aitab ära hoida põhjalik eeltöö. “Ma guugeldan kõike, mida vaja osta, tšekkan teiste tagasisidet ja siis otsustan. Olen juba nii vilunud, et suudan osta veebist kõike, olgu selleks siis õiget tooni huulepulk, sobiv pesu, elektroonika või toit.”

Kulutamise piiramiseks leidis ta hiljuti toimiva meetodi: “Ma kannan oma arve tühjaks, nii on ostmine natuke keerulisem.” Samas tunnistab ta, et kui tavaliselt teevad inimesed impulsiivseid oste, mida nad hiljem kahetsevad, siis tema on avastanud, et tihti ta kahetseb küll hetk pärast šoppamist, aga on pärast kohale jõudnud tootest vaimustuses.

“Paljud muretsevad veebipoodide turvalisuse pärast ja minu soovitus on, et kui tekib kahtlus, siis guugelda,” annab Mari-Leen nõu. “Vaata arvustusi ja blogipostitusi – saad kohe hea ülevaate, kas tegemist on usaldusväärse kohaga või ei.”

Ärianalüüsispetsialist Evelin Rahkema (28) ei kujutaks elu ilma netiostudeta ettegi. Kui ämm tuleb pojatütart hoidma, uurib ta alati, kas ka täna on kuller tulemas. Suurem veebipoodide külastamine saigi alguse pärast lapse sündi. “Enne ostsin üksikuid asju ja ainult välismaalt. Aga niipea kui oma aeg kallimaks muutus…”

Eriti rahul on Evelin toidukraami tellimisega. “Varem veetsime abikaasaga igal õhtul oma 40 minutit toidupoes, kuigi võtsime kraami ainult õhtu- ja hommikusöögiks,” ütleb ta. “Nüüd tellime nädala asjad korraga ära ja hoiame kokku nii raha kui ka aega. Ostukäruga pole ma käinud poes üle poolteise aasta.”

Valdavalt ostabki ta netist, ka kaupu, mida saab tavapoest. “Minu lähedastest teevad seda peaaegu kõik. Kui näen, et kuskil on hea allahindlus, siis saadan info kohe sõbrannadele edasi,” teatab ta. “Väga raske on öelda, mida ma netist ei ostaks… Autot. Või korterit. Aga eeltöö teeksin ikkagi veebis ära.”

Evelini jaoks ongi vähemalt pool veebišoppamisest eeltöö, valiku tegemine ja hinnavõrdlus, kuid ta naudib sedagi. “Tore on arvuti ees unistada. Vaatan netipoodides iga päev ringi, aga tavaliselt ei osta.” Ta on tänulik tagasi tööle minemise eest, sest kodus olles kippusid lapse uneajad netipoodide uurimise nahka minema. “See tekitab tõepoolest sõltuvust!” tunnistab ta.

“Veebipoodide suureks eeliseks on see, et saab filtreerida tulemusi, näiteks näha ainult kindla lõikega kleite – muidu peaks kaupluses lõputult riiulites tuhlama,” selgitab Evelin. “Isegi kui ostad lõpuks päris poest, on mõistlik netis uurida, mis kauplusesse tasub üldse sisse astuda.” Ent ta ei pelga asju ka ilma proovimata otse veebist tellida. “Riiete-kingade õige suuruse ja lõike valimine tuleb kogemusega. Alguses astusin ämbrisse, aga oma kehatüüpi tundes ja kindlatelt brändidelt tellides saad enamasti sobiva eseme.”

Ta toonitab, et tuleb teada, mis riikidest tellimisega kaasneb tollimaks ja kas tooted on ka koos sellega hinda väärt. “Pulmakingad tellisin USAst, need olid alla hinnatud, kuid mina tasusin lõpuks ikkagi täishinna, sest tollimaks tuli juurde,” meenutab ta. “Aga mul ei olnud kahju, sest vähemalt ei pidanud tavahinnale juurde maksma!”

Nüüd läheb Evelin poodi kohale ainult siis, kui tal on piisavalt aega ja tahtmist. Pideval koju tellimisel on aga oma tagajärjed: “Neli korda on pidanud naabrid mu paki vastu võtma, õnneks saame kõrvalkorteri elanikega hästi läbi,” muheleb ta. “Eramajades pidavat inimesed paluma kulleril jätta asjad terrassile.”

Evelin on märganud, et veebiostu puhul saab positiivse emotsiooni kaks korda kätte: “Kõigepealt siis, kui ära tellid, ja uuesti, kui asi saabub. Topeltrõõm ühest ostust!”