ÜLEHINNATUD | Need luksusbrändid pole tegelikult sinu raha väärt
See ei tähenda ilmtingimata, et sa ei peaks mitte kunagi end poputama ja disainertoodet soetades veidi rohkem raha kulutama. Alati on aga hea enne ostlemist teha põhjalik eeltöö ja taustauuring. Ükskõik, kas soovid midagi erilist osta iseendale või mõnele armsale inimesele täiuslikuks kingituseks, järgnevalt jagame sinuga luksusbrände, mida võid vältida, kui soovid soetada midagi, mis on tõepoolest oma krõbedat hinda väärt.
Louis Vuitton
Kas luksusmaailmas on olemas teist niivõrd ikoonilist ja samal ajal ülehinnatud brändi kui Louis Vuitton? Kuna brändi käekottidel on väga kõrge hind, on need ka teada-tuntud jõukuse näitajad. Kui palju on need aga tegelikult väärt lisaks sellele, et näitavad rikkust? Louis Vuittoni laohinna ja juurdehindluse vahe on uskumatu. Aastal 2000 arvutas New York Times, et ühe selle brändi käekoti kulu tootjale on sadu dollareid madalam kui hind, millega see müügile paisatakse.
Brändi esindajad võtsid pärast artikli ilmumist koheselt sõna, väites, et need hinnangud on ebatäpsed. Samas keeldusid nad aga paljastamast kottide tegelikku tootmise kulu, väites, et toote hinna kujundavad ka selle loomeprotsess ja disaini arendus. Jah, see on lihtsam uhkem viis, kuidas öelda, et firma teenib iga koti müügiga väga palju raha.
Forbesi andmetel on Louis Vuitton üks maailma kõige enim kasumit teenivaid brände, kuna nende kasumimarginaalid on enam kui 30 protsenti. Firma väärtuseks on enam kui 23 miljardit eurot – varandus, mis on kogutud enam kui sajandi jooksul, mil selle firmamärgiga tooteid müüdud on.
Montblanc
Kuigi käsitsi kirjutamise kunsti asendavad üha laialdasemalt modernse tehnoloogia saavutused, siis on kõrgkvaliteetsetel kirjutusvahenditel sellegipoolest truud fännid, kes on valmis ühe luksusliku pliiatsi eest maksma sadu eurosid. Puhtalt see asjaolu, et enamik tänapäevastest suhtlustest tehakse läbi elektrooniliste abivahendite näitab, et traditsioonilised pastapliiatsid ja pliiatsid muutuvad üha ebaolulisemaks. Montblanc pastapliiatsitite kõrge hind muudab need selliseks luksustoodanguks, mis kindlasti sinu raha väärt ei ole. Kui sulle meeldib puhtalt see, missuguse tulemuse Montblanci pastapliiatsid kirjutades loovad, siis on olemas mitmeid alternatiive ja tehnikaid, kuidas tunduvalt soodsamalt sama tulemus saavutada.
Veuve Clicquot
Ükskõik, kas tähistad aastavahetust või pulmapidu, siis šampanjaklaaside kokkulöömine on üks kõige klassikalisemaid viise, kuidas seda sündmust ülistada. Kuigi võib tunduda ahvatlev hellitada end pudeli ülimalt peene Veuve Clicquot’ga, siis kas see on tõepoolest seda väärt? Tuleb välja, et saad julgelt raha säästa ja samal ajal kvaliteedis mitte kaotada. Hiljuti läbiviidud šampanjade pimetest nimelt tõestas, et mitmed soodsamad brändid on isegi parema maitsekvaliteediga, kui see luksusjook. Terviseks!
Tiffany
Tiffany puhul on tegemist ühe kõige tuntuma luksusliku ehete brändiga, kuid kas saad selle raha eest tõesti ka seda kõrget kvaliteeti, mille eest maksad? Kui brändi toodangut tõepoolest soetad, siis põhimõtteliselt maksad lihtsalt rohkem raha ilusa sinise karbikese eest. Mitmed teised ehete tootjad müüvad aga samasugust kvaliteeti ilma liialdatud hinnasildita. Kui tõesti lihtsalt brändinime taga ajad, mida väga paljud inimesed teevad, siis ole teadlik, et maksadki rohkem vaid nime eest. Kui otsid lihtsalt kaunist ehet, siis tasub lähemalt uurida näiteks hulgimüügi ettevõtet Costco, mis pakub kõrge kvaliteediga erilisi ehteid tunduvalt madalama hinnaga. Telesaade Good Morning America ajakirjanikud ostlesid eksperimendi mõttes mõlemas kaupluses ja leidsid, et Costco teemant, mis oli Tiffany omaga ligilähedase kvaliteediga, maksis enam kui 8000 eurot vähem.
Kui me juba räägime toodetest, mis pole oma tavapärast müügihinda väärt, siis peame kindlasti välja tooma ka…
Peaaegu kõik teemandid
Kui otsustad ükskõik, missugustele teemantehetele raha kulutada, siis tea, et need ei ole tegelikult kuigi palju sinu raha väärt. Juhul kui sa pole seda veel kuulnud, siis teemanttööstus on tegelikkuses üks suur pettus. Esiteks ei ole teemandid kaugeltki nii haruldased nagu meid on senini uskuma pandud. Olemas on mitmeid teisi vääriskive, näiteks rubiinid, mida on veelgi keerulisem hankida. Sellegipoolest usume tänaseni tänu 1930ndatel levinud suursugusele reklaamkampaaniale, et just teemandid loovad kõige väärtuslikumad ehted. Pidevalt muutuvate turuväärtuste tõttu ei ole nende puhul aga tegemist isegi mõistliku investeeringuga. Jah, tuleb välja, et teemandid ei olegi tüdrukute parimad sõbrad.
Rolex
Rolex on järgmine näide äärmiselt ülehinnatud brändist. Kui tegemist on tõepoolest armastatud ja tunnustatud kaubamärgiga, peitub selle meeletu populaarsuse taga tegelikult staatuse ja klassi sümbol, mis brändi võrdlemisi hiljuti saatma on hakanud. Kui soovid elegantset ja ajatut kella, siis uuri lähemalt näiteks Rolexi suurimat konkurenti, tootjat nimega Omega. Just nagu Rolex, on ka Omega Šveitsis juba aastakümneid kellasid loonud ning on ülemaailmselt tuntud ja hinnatud luksuskellade bränd. Lisaks sellele on Omega kellad tihtipeale soodsamad, seega saad oma raha eest palju parema tehingu.
Louboutin
Louboutin müüb igal aastal enam kui pool miljonit kingapaari ennekuulmatult kõrge hinna eest. Punase tallaga kingad võivad küll olla ikoonilised, kuid need pole kohe kindlasti oma hinda väärt – ega nendega kaasnevat valu. Christian Louboutin on isegi öelnud, et tema eesmärgiks on olnud luua stiilseid kunstiteoseid ning kingade mugavus ei ole isegi miski, mida ta neid disainides endale prioriteediks seab. „Inimesed kutsuvad mind valusate kingade kuningaks,“ sõnas mees ajakirjale Vogue. „Ma ei taha küll haiget tegevaid kingi luua, kuid minu töö ei ole ka lihtsalt midagi mugavat luua. Ma püüan küll kõrged kingad nii mugavaks teha kui vähegi võimalik, kuid minu prioriteediks on disain, ilu ja seksikus. Ma pole loomulikult selle vastu, aga mugavus ei ole minu fookus.“
Ainus viis, kuidas vähemalt iseenda jaoks panna Louboutini kingad oma sadade eurode suurust hinda väärt olema, on tugevalt uskuda mantrat, et ilu nõuab ohvreid.
Mikimoto
Kui sa armastad pärleid, siis oled tõenäoliselt selle brändiga tuttav. Laialdaselt usutakse, et Mikimoto pakub oma loomingus parimaid kultuurpärleid, mida maailmas osta saab. Juba üks Mikimoto pärlikee võib maksta mitmeid tuhandeid eurosid. Lõppude lõpuks aga teame, et tegemist on siiski kultuurpärlitega ehk need ei ole kaugeltki nii haruldased kui naturaalselt tekkinud ja kasvanud pärlid. Tegelikkuses tuleb isegi välja, et olulist põhjust, miks pärlitele palju raha kulutada, ei olegi. Enamik inimesi ei suuda naturaalsete ja kunstlike pärlite vahel vahet teha. Seega, kui otsid täiusliku riietuse juurde täiuslikke pärleid, võid julgelt valida ka nende soodsa imiteeritud variandi – keegi ei saa sellest aru.
Coach
Selle brändi käekotte peeti veel mõnda aega tagasi kõige populaarsemateks kogu maailmas. Coach on aga viimasel ajal oma populaarsust veidi kaotanud, kuna lihtne kättesaadavus ja suured müügikogused kaotasid brändilt eksklusiivsust. Selle omanikud ja disainerid on püüdnud probleemi aga leevendada, lisades juba krõbeda hinnaga kollektsioonidesse veelgi kallimaid käekotte ning vähendades veebipoe sooduspakkumisi. Kuigi asjalood on brändi jaoks tänu nendele otsustele veidi paranenud, ei nähta Coachi enam sama positiivses valguses nagu varem. Seda fakti tasub silmas pidada, kui kaalud, kas tasub mõni nende käekott soetada.
Michael Kors
Oli aeg, mil Michael Korsi käekotid olid kõrgelt hinnatud staatusesümbolid. Kuid MK mull lõhkes umbes samal ajal kui eelnevalt mainitud Coach oma truud jälgijaskonda kaotama hakkas. Business Insideri andmetel tekitas brändi üleliigne eksponeerimine olukorra, kus selle müüginumbrid märkimisväärselt langema hakkasid.
USA majandusajakirja Fortune andmetel tekitaski Michael Korsi absoluutselt kõikjal levimine ja silmapaistmine olukorra, mis oli täpselt vastupidine ühele luksusbrändile omasele imagole. Nimelt peaksid viimaste alla kuuluma just ainulaadsed, uued ja erilised tooted. Korsi firma on viimastel aastatel püüdnud olukorda muuta ning oma imagot ja mainet parandada, kuid hetkel ei ole selgeid paranemise märke veel näha. Kuigi bränd turundab end endiselt kui luksusbrändi, siis sellegipoolest peaksid nende tooteid osta soovides ootama järgmist soodusmüüki, kuna nende ajal langevad hinnad kuni 50 protsenti.
Prada
Kuigi Prada võib müüa väga kõrge kvaliteediga tooteid, siis on mõned nende pakutud esemed üsnagi küsitavad, kui nii võib öelda. Näiteks ei ole mingiski mõttes võimalik, et üks kirjaklamber on väärt 140 eurot. Jah, see võib küll olla valmistatud kõrgkvaliteetset hõbedast ning ametlikult reklaamitakse seda kui rahaklambrit, kuid kui sul on tõepoolest nii palju üleliigset raha, et võid enam kui 100 eurot maksta ühe väikese klambri eest, siis sul on ühe rahaklambri jaoks lihtsalt liiga palju sularaha. Kirjaklambri või rahaklambri hinnasilt on üsna selges seoses brändi ülejäänud toodetega, näiteks keskmine käekoti hind ulatub tuhandetesse eurodesse.
Balenciaga
Balenciaga on järgmine disainerbränd, millele meeldib võtta igapäevased tooted, muuta neid vastavalt oma brändi imagole ning neid siis üüratute hindadega müüa. 2017.aastal paiskasid nad müügile peaaegu 2000 eurot maksva tote koti, mis näeb välja kahtlaselt sarnane neile sinistele kottidele, mida Ikea müüb vaid ühe euroga. Jah, kuigi Balenciaga variandis vahetati küll Ikeas tuntud plastik kvaliteetse naha vastu, on see siiski meeletu hinnatõus, arvestades, kui sarnased kaks kotti reaalselt ka välja näevad. Seda fenomeni kajastati laialdaselt ka meedias. Kui sa ei soovi tavalisele kandekotile nii palju raha kulutada, siis pakub Balenciaga ka näiteks vasikanahast poekotti, mis näeb välja peaaegu identne paberist kotile. Kuna see maksab veidi vähem kui 1000 eurot, siis Balenciaga tavapäraseid hindu arvesse võttes on tegemist tõelise võiduga. Samas on see siiski vägagi ülehinnatud.
Allikas: The List