Kellabrändi AEGAON loojad: trendid tulevad ja lähevad, meie tahame teha ajatut asja
Sel kevadel tuli kodumaine käekellade valmistaja AEGAON välja uudse pakkumisega paaridele, mis koosneb kahest ühesugusest meeste ja naiste “Tabula Rasa” nimelisest käekellamudelist. Sellest hoolimata on üks esiti kummalisena näiv tõrge - ebausk. Catwalk uuris lähemalt, kuidas ebausu vastu kallitele kella kinkida võideldakse ning kui suur väljakutse on Eestis sellise alaga üldse tegeleda nagu kellade valmistamine ning kuidas hoida selle juures kõrget kvaliteeti.
Kes meist ei oleks ühel või teisel hetkel seisnud silmitsi dilemmaga - mida kinkida oma kallitele lähedastele pulmadeks? Esmalt kargavad muidugi pähe pragmaatilisemad valikud nagu raha, röster, mikser, pesumasin ja muu kodutehnika. Kui aga on soov leida midagi sümboolsemat ja mõttestatut, siis muutub otsustamine ja valik hoobilt keerulisemaks.
Kellabränd AEGAON on pakub sel hooajal esmakordselt paaridele kellade kinkekomplekti. "Mudeliga nimega “Tabula Rasa” on eesmärk sümboliseerida kõike seda, mis paaridele oluline. “Üheks eduka kooselu eelduseks on ju teatavasti aeg, mis üksteisele pühendatakse. Teisalt tuleb suuta kõigel vanal minna lasta, ikka selleks, et alustada koos puhtalt lehelt - mida “Tabula Rasa” ladina keelest tõlgituna just tähendabki,” selgitab brändi üks loojatest Kristjan Rabi, kuidas idee sellist pulmakinki pakkuma hakata sündis. Niis saab näiteks pulmadeks paarile kinkida samasugused kellad - väiksem disain naisele ning teine mehele.
Kellade kinkimise ebausk
Kusagil alateadvuses teab vast iga eestlane, et käekella kinkimine pidavat lõppema tüliga. “Kella – kella (ka käekella) kinkimine annab teada, et teie aeg on otsa saamas, armastajad lähevad lahku ja sõprus lõppeb,” ütleb ebausk.
Kristjan Rabi teada polevat keegi veel nende käekella kingiks saanutest vikerkaare taha siirdunud ega selle tõttu ka tülli läinud. Süva-ebausklikele on ta leidnud folkloorist endast ka “vastumürgi” sellele laialt levinud uskumusele. “Miskipärast teab enamus ainult poolt lugu. Teine pool sellest ebauskumusest ütleb selge sõnaga, et kui kella kingituseks saanud isik annab kinkijale vastu kasvõi ühe sendi, siis “needus” ei rakendu. Selle infoga me vajadusel oma kliente ka rahustame. Pisut ehk liigagi tihti ma ütleks”, naerab Kristjan, kes ise ebausku pole.
Catwalk küsis Kristjan Rabi käest veel, mida tähendab Eesti esimese kellabrändi looja roll ning kuidas hoida kvaliteeti kõrgel.
Saite tuntuks meeste kelladega, miks otsustasite ka naistele neid teha?
Kristjan: Janno on disainides alati lähtunud sellest, kuidas talle endale üks või teine käekell meeldiks, mistõttu tegimegi pikalt ainult meestemudeleid. Võib öelda isegi liialdamata, et naised nõudsid meilt naistemudelit. Katsetasime mitu aastat erinevaid disaine, millest ükski ei olnud “päris see”. Ühel hetkel saime aru, et polegi vaja midagi uut leiutada, sest naistele tegelikult meeldib “Tabula Rasa”. See tuli lihtsalt väiksemaks teha, ilma et ta oma jõulist ja puhast joont kaotaks, aga oleks samas ka naiselik.
Kas plaanite ka mingisuguseid erimudeleid veel ainult naistele või hoiate sarnase disaini joont mõlemale?
Kristjan: See kõik sõltub Jannost ja millised ideed tal parasjagu pähe tulevad. Ei saaks öelda, et me midagi otseselt plaanime. Kui tekibki idee, siis selle realiseerimine võib aega võtta aasta kuni kaks. Ideest peab saama joonis, joonisest prototüüp, prototüübile järgnevad parandused ja lõpuks kui ollakse lõpptulemusega rahul, tuleb välja mõelda, kuidas seda kõige optimaalsem valmistada oleks. Meie eesmärk pole teha võimalikult palju erinevaid mudeleid, vaid pigem arendada olemasolevaid, teha neid hästi ja kvaliteetselt.
AEGAON on Eesti bränd, olete ise palju süsteeme loonud ja erilahendusi nuputanud. Mis oli teie jaoks alguses suurim väljakutse, mille peal pead murdsite ja kuidas selle lahendasite?
Kristjan: Alguses oligi kõik üks suur väljakutse. Meenutades oleme korduvalt tõdenud, et oleks seda kõike ette teadnud, siis poleks alustanudki. Mäletan suuri probleeme komponentide tarnes, mis päädis sellega, et kliendid pidid lubatust kauem ootama. Lahendamisel on kasuks tulnud heade isiklike suhete loomine partneritega. Eks tarne probleeme on ka täna, sest ega keegi ei tooda enam asju lattu seisma, tegutsetakse tellimuste põhjal. Katsume sellega arvestada ka oma töös nii palju kui saame.
Mis on tegevusaja jooksul suurim õppetund olnud, ükskõik kas äris või loomises?
Kristjan: See, et kunagi ei tohi mitte midagi eeldada.
Mis tagavad kella vastupidavuse?
Kristjan: Pidev arendustöö. Iga seeriaga oleme midagi siit-sealt muutnud, mis on kvaliteedile juurde andnud. “Tabula Rasa” on kindlasti tänaseks oma arengu lõppfaasis. Vastupidavus, kui selline, sõltub paljuski kvaliteetsetest komponentidest. “Tabula Rasa” mudelis tiksub üks parimaid Šveits quartz mehhanisme. Kriimustuskindel safiirklaas, millel on ka peegeldustõke, kvaliteetsest nahast rihmad ja nii edasi. Kõik need kvaliteetsed komponendid tuleb omavahel ka kvaliteetselt siduda ja kokku panna, mistõttu taandub vastupidavus tegelikult pisidetailidele ja hoolikusele.
Kui raske on kvaliteetseid materjale ja töölisi leida sellise ala peale Eestis?
Kristjan: Kuna kõik sai kunagi alguse hobist ja sõpradega koostegemise rõõmust, siis oleme pidanudki kõike ise õppima. Kui meil arendusel või valmistamisel omal tarkust puudu jääb, siis ei häbene me ka abi paluda. Eestis tegelikult on väga häid spetsialiste, oleme nad aastate jooksul õnneks ka üles leidnud. On aga asju mida Eestis teha ei saa. Näiteks korpuste PVD toonimine tuleb teha välismaal, sest siin vajalik tehnoloogia puudub. Ka rihmad valmivad eritellimusena väljaspool, sest nii naha kui ka lõpptulemuse stabiilne kvaliteet on meile väga tähtis. Kokkuvõttes, kõik mida saab ja on mõistlik Eestis teha, teeme ikka siin.
Rääkides disainist, kui palju jälgite maailma trendisuundi ja lasete sel edaspidi oma kellade disaini mõjutada?
Kristjan: Üldse ei jälgi, sest trendid tulevad ja lähevad, meie tahame teha ajatut asja, mis kestab kauem kui üks hooaeg. Enamasti me ei teagi, mis parasjagu niiöelda moes on. Sellele vaatamata osteti meie käekellasid 6 aastat tagasi, ostetakse ka täna ja loodetavasti ka 100 aasta pärast.
Mis on ajatu kelladisaini juures olulised elemendid, et neid võiks uhkusega aastaid kanda?
Kristjan: Klassika, omapära, kvaliteet.