Ravimid ei mõju kõigile ühtmoodi. Nii on näiteks valuvaigistitega: ühel aitab peavalu vastu paremini üks toimeaine, teisel teine.
"Samuti on vananemisvastaste kosmeetiliste toimeainetega," räägib neurobioloog Toomas Neuman. "Naha reaktsiooni kosmeetilistele toimeainetele mõjutavad geneetilised iseärasused. Individuaalsed erinevused - tegelikult väga väikesed molekulaarsed nüansid - on põhjus, miks tooted ei mõju kõigile ühtmoodi." Tüvirakkude uurija, mitu aastat USA-s töötanud Toomas Neuman on pistnud nüüd jala ilumaailma ukse vahele. Tema mõtles välja Dermareporti-nimelise teenuse. DNA-analüüsi kasutades aitab see igaühe puhul välja selgitada sobivaimad vananemisvastased kosmeetilised toimeained.

Testi teha on lihtne

Kliendile tähendab geneetika teadmisi kasutav lähenemine lihtsat protseduuri. Tuleb minna spetsiaalsesse kosmeetikasalongi ja anda põse limaskestalt DNA-proov. Kosmeetik võtab suuõõnest limaproovi vatitampooniga, mis saadetakse seejärel laborisse uurimisele. Vastuseid võib oodata paari-kolme nädala pärast.
Testis analüüsitakse naha bioloogiaga seotud geene ja geenimuutusi. Eesmärk on selgitada välja naharakkude reaktsioon teatud kosmeetilistele toimeainetele.
Dermareporti analüüs hõlmab kümmekonda toimeainet, mille mõju naharakkude tööle on Neumani sõnul teaduslikult tõestatud. Tulemused saab klient tabelina, kus on välja toodud iga uuritud toimeaine mõjusus viiepallisüsteemis.
Edasi soovitab konkreetseid tooteid juba kosmeetik. Samu toimeaineid sisaldavate kosmeetikatoodete kohta leiab teavet ka Dermareporti koduleheküljelt.
Geeniteadlaste ettevõtmisse kaasatud ilusalongi Hurmus juhataja, kosmeetik Külliki Piatecki ütleb, et ettepanek teha koostööd on tehtud mitmele kosmeetika importijale, kelle huvi on olnud seni tagasihoidlik.
"Teadus areneb tohutu kiirusega, praegu on laialt kasutusel ühed toimeained, homme aga leitakse võib-olla juba midagi sootuks uut ja tõhusamat," põhjendab oma kõrvalejäämist Prantsuse profisarja Sothys esindaja Oksana Puuste. Ka häirib teda, et niisugune lähenemine asetab ühele pulgale kõik samasuguse toimeainega tooted, arvestamata tehnoloogiaerinevusi, millest sõltub toimeainete omastatavus.

Uuritavad toimeainedEnim tuntud kosmeetilistest toimeainetest on analüüsi kaasatud koensüüm Q10 ja A-vitamiini looduslikud ning tehislikud vormid - retinoidid. Ent kuidas on sattunud uuritavate toimeainete hulka suguhormoonid östrogeen ja progesteroon?
Suguhormoonide kasutamine ei ole Eestis kosmeetikatoodetes lubatud, kinnitab Evelin Saar ravimiametist ning viitab sotsiaalministri määrusele. Hormoone sisaldavad tooted kuuluvad üldjuhul ravimite hulka.
Küsimusele, kas ehk peetakse silmas kosmeetikatoodetes lubatud taimseid hormoone, vastab Neuman eitavalt. "Ma ei tea, et oleks tõsiseid teaduslikke uuringuid, millega on tõestatud looduslike toimeainete efektiivsus," annab teadlane looduskosmeetikale turmtuld.
DNA-test maksab Hurmuse kosmeetikasalongis 6800 krooni. Summa tuleb välja anda teadmise eest, mis sulle paremini sobib.
Kui analüüs näitab, et tõhusaim toimeaine on näiteks koensüüm Q10, siis jääb põhimõtteliselt enda otsustada, milliseid Q10 sisaldavaid tooteid kasutada. Kas panustada kallitele salongitoodetele või usaldada Nivea Visage Q10 sarja tooteid, mis maksavad paarisaja krooni ringis? Samuti põhineb Q10 toimel Juvena Rejuven sari, neid on teisigi.
Tõenäoliselt tekitab küsimusi DNA-testi andmete kaitstus ja edasine saatus. Kas võin olla kindel, et mu DNA-analüüsi ei kasutata kunagi minu vastu ära? Mäletatavasti kerkisid samasugused küsimused geenivaramu loomisel.

Revolutsioon ilutööstuses Mõni aeg tagasi pani Eesti Päevalehe Ärileht esiküljele uudise eestlaste revolutsioonist ilutööstuses. Lugejale anti teada, et "läbimurdeline idee kasutada DNA-analüüsi ilu säilitamiseks sündis Eestis". Kõlab uhkelt, ent paraku pole see info täpne. DNA-l põhinev nahahooldus on kütnud ilumaailmas kirgi juba mõnda aega.
2002. aastal tõi rühm Estée Lauderi kompanii endisi omanikke USA-s turule DNA-näokreemi nimega Lab 21. Valmistajate sõnutsi kasutaja individuaalsetele vajadustele vastav kreem segati kokku kliendi DNA-analüüsile tuginedes. Kreemipotsiku hind oli 250 dollarit.
Kõmulise toote turuletulekut meedias kommenteerinud sõltumatud geneetikud ja dermatoloogid olid valdavalt skeptilised. Lab 21 tootjaid nimetati õhumüüjateks, nende tegevus liigitati Star Treki ulmemaailma.
USA-s ja ka mõnes Euroopa riigis pakub tellijale sellist DNA-kreemi Austraaliast pärit firma Dermagenetics.
Põhimõte on sama: DNA-analüüsi põhjal valmistatava öökreemi iga koostisosa arvestab kindla naha nõudmisi. Isikliku kreemi kokkusegamisel jäetakse välja kasutud, aga mis veelgi olulisem - nahka ärritavad -koostisained. See paneb kõrvu kikitama neid, kes kimpus tundliku nahaga.
Kliendile on toiming tehtud eriti mugavaks: firma saadab postiga koju minigrip-kotis vatitampooni, mis tuleb pärast suuõõnest DNA-proovi võtmist saata firmale samas kilekotis tagasi. Vastastikuse leppe kohaselt hävitab firma hiljem DNA-analüüsi.

Iga inimene on kordumatu Geeniteaduse rakendamine kosmeetikas on põhimõtteline uuendus. Seetõttu on loomulik, et tahetakse teada sõltumatute geeniteadlaste ja dermatoloogide arvamust. Praegu jääb kommentaarides kõlama kahtlev noot.
DNA-nahahooldusega tegelejad hoiavad kiivalt "firmasaladust", kuulutades, et nende valitud tee esindab tulevikukosmeetika peamist suunda.
Toomas Neuman räägib, et meditsiinis levib üha enam lähenemine, mis arvestab iga inimeste eripära. Tarbija ootus isikliku kreemipurgi järele on juba tekitatud. Elutähtsa tegevuse puhul, nagu toitumine ja liikumine, on ots lahti tehtud. Spordiklubis saab end vormis hoida personaaltreeneri koostatud plaani järgi, vereanalüüsi põhjal antakse individuaalseid toitumissoovitusi... Usutavasti on isikliku kosmeetika turuletulek vaid aja küsimus.