Eelmise rasedusega 8 aastat tagasi võtsin ma juurde 28 kg. Kahjuks ei jäetud tollal mulle alles mu rasedakaarti, et saaksin praeguse rasedusega võrrelda ja vastavalt siis rõõmustada või ahastada, kui vähe/palju ma praegu juurde olen võtnud.

Fakt on see, et siis olin paks rase ja seekord tahaksin ma väga-väga-väga-väga olla mittepaks rase. :)

Saan aru, et kõht tuleb igal juhul ette ja mingi pekikiht koguneb paratamatult ihule (pärast pidi sellest piima saama), aga kaalutõus võiks jääda viisakaks. Noh, umbes nii, et mind ikka inimestele mõeldud kaaludega kaaluda saaks.

Olen sel korral suutnud raseduse ajal enam-vähem aktiivne olla ja katsunud ka oma toitumisel silma peal hoida. Praeguseks on juurde tulnud 4 kg. 

Ma täiesti siiralt ei tea, kas see on palju, vähe või hoopis normaalne. Võtsin sõbra Google’i appi ja selline on siis minu kogutud tarkus.

Kõigepealt leidsin rasedusaegse kaalutõusu kalkulaatori (jep, selline asi on olemas).

Selle kalkulaatori kohaselt peaksin ma kaaluma praeguseks vähemalt 73,6 kg, aga mitte rohkem kui 75,3 kg. Keskmine kaalutõus kahekümne nädalaga võiks olla 5,67 kg (minul siiani 4 kg).

Jei, olen NORMAALNE!

Raseduse lõpuks võiks mu kaaluiive olla minimaalselt + 12,8 kg, maksimaalselt + 17,05 kg.

Noh, katsuks ikka seal minimaalse kaalutõusu juures hoida selle asja. 

Need on nüüd siis konkreetselt minu kohta käivad andmed. Iga rase saab oma pikkuse, kaalu ja sobiva rasedusnädala kalkulaatorisse ise sisestada.

Siinkohal julgen ka ära mainida, et kindlasti ei ole tegemist absoluutse tõena võetava kalkulaatoriga, aga hea on vaadata ja võrrelda ikka, eksju.

Edasi eksisin ära lehele Organismi Diagnostika.

Selle lehe kohaselt toimub kõige suurem kaalutõus tavaliselt 16. ja 32. rasedusnädala vahel. Nädalas võtab naine keskmiselt juurde 400–500 g, mis teeb ühes kuus kuni 2 kg.

Ilmselt nüüd hakkabki pihta see põhjalikum jämenemine. Viimase nädalaga on kõht küll mõnusa kasvuspurdi teinud ja kaalu on ka eelmise nädalaga märgatavalt juurde tulnud.

Kaks nädalat tagasi oli kaal 71,7 kg, nüüdseks on see tõusnud juba 73,0 kg peale (pikkust endiselt 173 cm).

Minu liikumisest ja toitumisest

Üldine plaan on selline, et katsun päevas süüa mitte rohkem kui 2300 kcal. Siin on arvestatud minu baasainevahetuseks vajaminevat kalorikogust, minu päevast aktiivsust ja rasedust.

Kuidas ma selle numbri paika panin, sellest loe SIIT

Lisaks kavatsen/üritan ennast iga päev natukene liigutada, et vähemalt 10 000 sammugi täis saaks. Vähemalt kahel korral nädalas üritan käia 8–10 km kepikõnni ringil ning kahel korral tahaks jõuda ka lihaseid pingutama. Seda muidugi oluliselt leebemal kujul kui varem.

Eelmisel nädalal näiteks sai selliseid asju tehtud:

Vajalikud hantlid ning võimlemismatt.

Vajalik vaid võimlemismatt.

Kogu nädala olin võrdlemisi laisk, kuna enamasti tegin tööd. Käin nimelt graafiku alusel tööl – 7 päeva tööl, 7 päeva vaba. Osa ajast olen kodus ja n-ö valves, kuid kodust kaugele ei julge minna, kuna võib tekkida kiire vajadus arvuti taha joosta. Samuti pean olema alati telefonitsi kättesaadav. Töönädalatel katsun õhtuti kodus trenni teha, kuid alati ei õnnestu.

Eelnenud nädala kokkuvõte:

  • Kepikõnnile jõudsin vaid ühel korral ning kokku kõndisin 9,76 km.
  • Tööle kõndimisega sai läbitud 15,2 km. Põntsu kõndimisele panid hommikused ja õhtused vihmahood.
  • Kergemat lihastrenni tegin kolmel korral.

Päevane sisse söödud kalorikogus jäi keskmiselt natukene alla 2300 kcal/päev, kuid makrotoitained ei olnud alati parimas vahekorras. Kõik head asjad on paraku tehtud süsivesikutest. :) :)

Valkudega olen aga natukene miinuses. Selle nädala eesmärgiks on makrod ka korda saada.

Üleüldiselt ei tohiks see kalorite jälgimine ja süsivesikute piiramine edaspidi enam keeruline olla, kuna erilisi isusid mul enam pole. Samuti ei ole enam ammu esinenud iiveldust, mille tõttu ma mingi hetk sain ainult saia süüa.

Saia tahaks niisama kogu aeg. Näiteks värskelt valminud moosipallid – mida mõnusat ampsu!

Head kalorivaesed ampsud on muide nn makrapulgad. Ise ostan enamasti Vici Classic krabimaitselisi pulki. Terve 150grammine pakk annab vaid 160 kcal. See on täiega vähe!

Teine hea amps on mustikad – 100 grammi kohta vaid ca 50 kcal. Tegelikud on kõik marjad päris head ampsud, kui üritad mitte paksuks minna. Kõike muidugi mõistuse piires.

Vahel ma miksin suures magusavajaduses endale kokku magustoidu, mis koosneb laktoosivabast kohupiimakreemist ca 150 grammi (156 kcal), peale 3–4 suurt maasikat (ca 25 kcal) ja peotäis mustikaid (ca 25 kcal).

Mõnikord olen eriti suhkrunäljas ja kasutan maitsestamata kohupiimakreemi asemel kakaoga kohupiimakreemi (mis on magus!), see annab 150 grammi kohta umbes 175 kcal.

Vahel lisan ka rukkikama või kaerahelbeid.

Kausitäie kaloraaž 225 kcal

Sealt need süsivesikud tulevad.

Kes mind varasemast ajast ei tea, võib mu numbrite ja kaloriarmastuse peale veidi ära ehmatada. Kaloritest saan ma aru ja niimoodi on mul lihtne kaalu kontrolli all hoida. Ja ega ma neid numbreid peast ei võta. Minu kaloreid aitab arvutada myfitnesspal.com. Seda saab kasutada nii arvutis kui ka nutitelefonis, lisaks ühildub see Endomondoga ja seal registreeritud kalorikulud arvestatakse su lubatud päevakaloraažile juurde.

Olen tähele pannud, et viimasel ajal on jube popp panna Facebooki ja Instagrami üles oma aktiivsusmonitoride statistika. Tundub, et kõik inimesed mu tutvusringkonnas kõnnivad vähemalt 22 000 sammu päevas. Mis te inimesed päev otsa ainult kõmbitegi või? Tööl keegi ei käi?

Minu LG telefon registreerib vaid need sammud, mille vältel telefon mu taskus on. Nibin-nabin tuleb 10 000 sammu täis ja sedagi vaid siis, kui olen tööle ja tagasi kõndinud, koeraga jalutamas käinud ja lisaks veel toidupoodi trehvanud. Niimoodi võib ju laisa inimese tunne tekkida.

Ma tegelikult millalgi tellisin endale Aliexpressist 10-eurose aktiivsusvidina ning otsustasin ka siis huvi pärast üle pika aja oma sammud üle mõõta. Noh, tavalisel tööpäeval, mil ma kontoris tööl olen ja õhtuti koeraga väljas käin, kogusin ma keskmiselt 15 000 sammu päevas. No näed! Palju rõõmsam statistika kui telefoni peal. :) Ja samme loeb kell suhteliselt õigesti. Tegin prooviks kümne kaupa samme ja luges kenasti ära küll.

Enam ei ole üldse laisa inimese tunnet.

Suurest hirmust suvel kodus laisaks ja jämedaks minna panin end kirja ka Suvejooksu 10 km kõnnile. Jooks/kõnd toimub 20. augustil ning selleks ajaks olen ma juba oi-oi kui rase, nädalaid siis 28+3. Loodetavasti suudan 10 kilomeetrit ilma suuremate jamadeta ära kõndida ja äkki isegi mitte viimaseks jääda. Fingers crossed!

On mõni natukene rase veel minemas?

Nädala kokkuvõtteks võib öelda, et päris paks ma veel ei ole, aga tunne on küll veidikene suur ja pehme.

Pean lahti saama oma kaalulangetaja mõtlemisest ja lülituma ümber raseduse režiimile. Endiselt on harjumatu näha kaalul üha suuremat numbrit ja mitte minna paanikasse ja paastupäevi planeerima hakata. Endiselt on hirmuäratav, kui mõni pluusinööp enam kinni ei taha minna. Lisaks kõigele on tulemas ilusad rannailmad ja ma pole üldse kindel, kas julgen avalikku randa oma jämenenud kehaga lehvitama minna. Oeh.

Tegelikult on rasedus üks ilus kogemus ja kestab nii lühikest aega, et kaalupaanikale seda raisata ei tohiks. Hormoonid teevad aga rasedaga imelisi asju ning iga väiksemgi märkus kehakaalu, toiduportsjoni suuruse või rõivasuuruse kohta võib meid hetkega täiesti rivist välja lüüa.

Ei, see suur hunnik lehtsalatit ja tomatit pisikese tüki lõhega ei ole NII SUUR portsjon. Ja jah, ma suudan selle kindlasti ära süüa. Ja ei, ma ei söö kahe eest.

Kui reaalselt keegi veel kommenteerib mu salatiportsjoni suurust, siis ma võin vabalt nutma ja ropendama hakata. Katsume siis siiski viisakaks jääda, eks?

Praeguseks minu poolt kõik. Järgmise korrani!

rase Mann

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid