Jah, üleminek päevinäinud neljarattaliselt maasturilaadse mahtuniversaali rooli on mõistagi rabav. Käed-vabad-võtmekaarti ei oska ma esmalt kuhugi viibutada, seega suisa võpatan, kui autole lähenedes uksed iseenesest lukust lahti lähevad ning kokkuklapitud küljepeeglid avanevad. End masinas sisse sättides üllatab panipaikade küllus – neid leiab koguni keskmise rea põrandakatte alt! Keskkonsooli saab edasi-tagasi liigutada ja esiistmete vahel troonib korralikult valgustatud, iseäranis mahukas laegas. Nutikate lahendustena torkab silma teine sisepeegel, mis on mõeldud tagaistmel toimetavate marakrattide jälgimiseks – mäletan veel liigagi hästi, kui tülikas (ja ohtlik!) oli mu omaaegse tranduleti tahavaatepeegli pidev jõnksutamine ühest asendist teise, kontrollimaks, kas tagaistmel tukkuv titt ikka veel magab või on luti suust süljanud. Uut autot takseerivat teismelist tütart rõõmustab enim, et terve sõitjateruum on täis pikitud USB-pistikuid – nii ei pruugi karta, et pikemal sõidul telefon või tahvelarvuti kogemata tühjaks saab! Koolieelikust poeg omakorda vaimustub esiistmete seljatugede väikestest plastlauakestest – nagu lennukis! Kuna mõlemal tundub ka jalaruumi kuninglikult jaguvat, on lastega sõitmine puhas lust!

Olgugi Grand Scénic seitsmekohaline pereauto, on mõnus aduda, et samal ajal on see siiski ka egoistlikult juhikeskne, sest sõidu- ja juhtimismugavusele on korralikult panustatud. Suur tuuleklaas ja peenikesed A-piilarid annavad hea nähtavuse. Roolitunnetus on mugavalt pehme, mitte jäik. Puutetundliku ekraaniga R-Link 2 multimeediasüsteem tundub esmalt puhta ulmena, iseäranis salongi viie erineva valgustust-näidikuid muutva režiimiga, millesarnast seni tahtagi pole teadnud... Suurepäraseks isiklikuks assistendiks osutub pimenurka peitunud autode hoiatussüsteem – hoiatustuled on paigutatud küljepeegli pinnale. Igati asjakohane on liiklusmärke tundev süsteem, mis viib sõidukiiruse piirangutele vastavaks, nii et pole karta trahve kiiruseületamise eest.

Eluaeg manuaalkäigukastiga autosid juhtinuna pelgan automaatkasti esmalt kangesti; üritan gaasi- ja piduripedaale mitte segi ajada ega oska tarbetuks jääva vasaku jalaga midagi peale hakata, kuid iseendalegi ootamatult on harjumine kiire ja sujuv. Masin vahetab käike sujuvalt, nii et paarikümne minuti pärast võiksin vanduda: edaspidi sõidan vaid „automaadiga“!

Sama ruttu hajub senine võõristus diiselmootori osas – ja seda eelkõige minimaalse mürataseme ja ökonoomsuse pärast. Grand Scénic’u jõuallikatena pakutakse väikseid turbobensiini ja -diiselmootoreid võimsusvahemikus 115–160 hobujõudu. Proovisõidu auto 1,6liitrine diisel ühes 118 kW-ga töötab kiirendustel vägagi ökonoomselt, nii et keskmiseks kütusekuluks tuleb umbes 6 liitrit/100 km.

Raske öelda, kumb rohkem vapustab, kas juhiistme massaažifunktsioon või Easy Park Assist iseparkimissüsteem. Küllap siiski viimane... Olgugi autokoolis kogetud boksi tagurdamise vintsutustest (ja korduvatest läbikukkumistest platsisõidul!) aastaid möödas, ei ole ei paralleelne, risti ega nurga all parkimine tänini mu tugevamaid külgi, seda enam vajub suu lahti, kui süsteem mõõdab andurite abil vaba ruumi ning manööverdab seejärel ise auto õigele kohale. Parkimine pole kunagi sedavõrd mängleva kergusega käinud!

Praktilise poole pealt teevad rõõmu veel ühe puutega siledaks põrandaks kokkuklapitavad tagumiste istmete seljatoed. Valusa muigega meenub hiljutine kogemus mu senise, elatanud mahtuniversaaliga, milles ilmaolude sunnil telgi asemel ööbida tuli, kuid üht tagumist istet vaatamata järjekindlale kangutamisele alla saada ei õnnestunudki... Siin aga – klõps! – ja istmereast on saanud magamisase (või tantsuplats)! Ei ole vaja midagi loksutada, raputada, kiruda, käsiraamatus järge ajada ega autosalongi helistada!

Tuleb tunnistada, et mu romantilist meelt toidab suur klaasist panoraamkatus, mida nähes lähevad mõtted kohe augustiööde tähesajule... Mullusuvisest pea kuklas lõdisemisest ja poolpilvise taeva all perseiidide otsimisest ei ole just kõige soojemaid mälestusi, seda enam võlub väljavaade mugavamast tähevaatlusest. Kuid mitte ainult – ka proovisõidu päevasel ajal tundub auto tänu avatud katusele hoopiski valgusküllasem ja avaram.

Viimase aja Renault'sid on kiidetud dünaamilise disaini poolest ning mahtuniversaalide seas on Grand Scénic kahtlemata üks stiilsemaid. Pilgupüüdjateks osutuvad baasvarustusse kuuluvad 20-tollised veljed koos vertikaalsete 3D-efektiga tagatuledega ning kahevärviline kere, mis antud segmendis on kuuldavasti ainulaadsed.

Kõike eelnenut arvestades tundub loomulik, et nimelt Renault Scénic pani omal ajal aluse tervele mahtuniversaalide klassile. Ühendades kahe aastakümne eest sõiduauto kompaktsuse ja väikebussi praktilisuse, oligi ideaalne pereauto sündinud. Tänaseks on turul neljas põlvkond – eelkäijatest kiirem, mugavam ja kaunim!

Proovisõiduauto (Renault Grand Scenic 1,6 dCi EDC BOSE) tehnilised andmed:
Mootor: 1,6-liitrine R4 diiselmootor
Võimsus: 118 kW
Pöördemoment:  380 Nm
Käigukast: 6-käiguline topeltsiduriga automaatkast
Tippkiirus: 200 km/h
Kiirendus 0–100 km/h: 10,7 sek
Kütusekulu (keskmine): 4,7 l/100km

City Motorsi leiad: 
www.citymotors.ee

Tallinna Laagri esindus
Pärnu mnt 541, Laagri, Tänassilma küla, Harjumaa
Telefon: 6 264 070
E-mail: info@citymotors.ee

Tartu esindus
Jõe 9a, 50104 Tartu
Telefon: 736 7893
E-mail: tartu@citymotors.ee

Edasimüüjad:
Edasimüüja Kuressaares Warma Auto
Tallinna 82a, Kuressaare
Telefon: 453 0122
E-mail: info@warmaauto.ee

Edasimüüja Narvas Albion Motors
Kerese 40G, Narva
Telefon: 356 9333
E-mail: info@albionmotors.ee