Kes need influencer’id on? (Ja miks neist nii palju räägitakse?)
Nad on influencer’id ehk eesti keeles mõjuisikud. Tegelikult pole see midagi uut. Lihtsustatult öeldes on influencer keegi, kelle arvamust usaldatakse ja keda jälgitakse. See võib olla tuntud isik, spordikangelane, blogija või kuninganna Elizabeth II ise. Reklaamilegendid kõnelevad, et paavst ja kuninganna olidki esimesed influencer’id, kelle kaudu turundati lihtrahvale ravimeid.
“Ema, ma hakkan juutuuberiks!”
2010. aastal, Facebooki-ajastu alguses, tuli Ameerikas alguse saanud e-pood Amazon välja ideega, kuidas tavainimesi brändidega siduda – tarbijal võimaldati näha, mida on ostnud tema sõbrad ja sugulased. Tarbijakäitumise uuringudki näitavad, et sõbra soovitus mõjutab ostuotsust rohkem kui mis tahes reklaam. Sellel fenomenil põhineb ka kogu influencer’ite kultuur. Tuntud nägu, olgu ta siis staar, sportlane või blogija, on justkui meie sõber, kes näitab pealtnäha glamuurse elu telgitaguseid, kutsub meid oma koju ja tegemistele kaasa elama. Kõike, mida tema tarbib, tahame tarbida ka meie.
Beyoncé ja Kardashianide – kellele moemajad saadavad oma uutest kollektsioonidest kingitusi – elustiili ei saa me ka parima tahtmise juures matkida, näeme seda siis sotsiaalmeediast või mitte. Lisaks on teada, et rahvusvahelistel kuulsustel on suured meeskonnad ja turunduskoostööd, mille eest nad tohutuid rahasummasid saavad, mis kõigutab nende usaldusväärsust kõneisikutena. Tänu 2000ndatel populaarseks saanud blogindusele on nüüd ka n-ö tavalisel inimesel võimalus arvamusliidriks tõusta. 2005. aastal luges blogisid 32 miljonit ameeriklast. Ajalehe New York Times sõnul said moeblogid, kelle asutajatest on saanud rahvusvahelistel moenädalatel esireas istujad, hoo sisse 2007. aastal.