Supermodell Anja Rubik: plastik on meie aja koletis
Anja Rubik on Poolas sündinud ja nüüdseks end New Yorgis sisse seadnud supermodell, kelle ilu on ehtinud lugematul arvul ajakirju üle kogu maailma ning kes on püsiesineja pea kõikidel moenädalatel.
Lisaks on Anja kodumaal Poolas seksuaalhariduse eest kõneleja, autor ja meresid ohustavate probleemidega tegeleva mittetulundusorganisatsiooni Parley for the Oceans saadik. Seega on ainult loogiline rääkida temaga ühiskondlikku närvi nõudvatel teemadel, seda enam, et Anja on valitud ka nende naiste hulka, kes esindavad H&Mi jätkusuutlikumatest kangastest valmistatud "H&M Conscious Collection" kollektsiooni.
Kas kestlikkus on osa sinu argipäevast?
Ma ostan vaid esemeid, mida ma tõeliselt armastan. Ma tõesti püüan proovida oma ostlemist piirata. Ka nende esemete osas, mida ma enam ei kanna, proovin vastutustundlikult käituda. Annan need oma õele, viin H&Mi kaupluse rõivakogumiskastidesse või annetan Punasele Ristile. Ma ei viska kunagi kantavaid rõivaid niisama ära. Poes vaatan ma kindlasti ka tooteinfosilte. Kui valikus on näiteks 100% linasest, orgaanilisest puuvillast või villast esemed, siis eelistan neid alati polüestrile, polüamiidile või viskoosile.
Loomulikult proovin ma eemale hoida ühekordseks kasutamiseks mõeldud plastikesemetest. Hetkel on mul tunne, et täiesti plastivabalt pole veel võimalik elada, aga annan endast parima. Plastik on meie aja koletis, sest see keeldub kadumast. Kui me ei suuda plastikule piiri panna, siis on 2030. aastaks meie ookeanides rohkem plastikut kui kalu. Minu arvates on praegu kõige olulisem leida viis plastiku tarbimisahela sulgemiseks, uue plastiku tootmise lõpetamiseks ja võimalusel taaskasutusplastikute kasutamiseks. Ma tegelen sukeldumisega ja näen, kuidas me ookeanid muutunud on. Plastik on kõikjal - näha on plastikusse kinni jäänud surnud kalu, rannad on plastikust kaetud ja seda on täis rannikuvesi.
Millised mõtted tekkisid sul kampaania pildistamisel?
Hetk on kätte jõudnud ja uus generatsioon tarbijaid on palju teadlikum. Inimesed on informeeritumad – nad vaatavad rohkem toodete infosilte ja tahavad teha paremaid valikuid. See, mida kanname näitab meie kohta nii mõndagi ja jätkusuutliku moe kasuks otsustamine annab märku sellest, et me teame, et oleme osa tulevikust ja põlvkonnast, kes omab uut mõttelaadi.
Millised on su lemmikesemed?
Mulle meeldivad kõik esemed, mis on valmistatud orgaanilisest puuvillast. Jätkusuutlikkus on minu arvates meie põlvkonna suurim trend. Isiklikku stiili arvestades lisaksin ma avarale kleidile veidi rohmakad saapad ja vöö, et muuta lõpptulemust veidi karmimaks.
Naaseme jätkusuutlikkuse teema juurde – milline on sinu visioon tuleviku moemaailmale?
Moetööstus peab üles ärkama ja pöörama probleemidele tähelepanu. Areng on olnud aeglane ja käes on hetk vastutada toodete eest, mida turule paisatakse. Moetööstus on minu arvates suunanäitaja. Koos tekitame trende kiiremini kui ükski teine tööstus siin planeedil. On aeg, et moemaailm looks ökoinnovatsioone rakendades jätkusuutlikkustrendi. On aeg, et mood asuks liidripositsioonile.
Mis annab sulle lootust ja tekitab positiivsust meie ebakindlalt maailmas?
Minu arvates on positiivne, et oleme kõik saanud teadlikumaks ja mõistame, et peame asuma tegudele. Noorem generatsioon on seda juba teinud ja see on tõeliselt inspireeriv.