Nii on. Veel poolteist kuud tagasi ei küsinud ükski klient meilt alkoholiga puhastusvahendeid. Midagi, mis käsi desinfitseeriks ja puhastaks olukorras, kus seepi-vett pole käepärast. Kuu aega hiljem: milline metamorfoos! Alkoholiga puhastusvahendit-desovahendit pakutakse uksest-aknast.

Alkoholiga desovahendite ja puhastusvahendite turg on suur ja hinnad kõiguvad seinast-seina.

Kui reeglina kulub näiteks ühe kosmeetikatoote arenduseks keskmiselt aasta (ideest katsetusteni, disaini ja juriidilise turule toomiseni), siis see, mis hetkel toimub – johhaidii! Turul õitseb igatsorti segusid. Kõik müügiks – kus aga vähegi saaks mainida, et tegu on viirusevastase ja antibakteriaalse tootega, siis on kindel minek!

Natuke teeb see kõik mind kurvaks ka. Aga sellest natuke hiljem.

Igatahes, paar nädalat tagasi pöördus meie poole lisaks klientidele ka Eesti ühe prestiižikama naisteajakirja, Anne & Stiil esindaja. Neil olid tiimis nõupidamise käigus tekkinud väga konkreetsed küsimused ja ettepanek.

Küsimused olid järgmised:

• Miks me desinfitseerimine käsi vaid praegu, kui on kriis?

• Miks me ei võiks seda küll mitte nii intensiivselt, aga natukene teha kogu aeg?

• Samas desinfitseerivad vahendid kuivatavad käsi ja seega peab käsi rohkem kreemitama – kas ei saa nii, et oleks nö kaks-ühes toode, millel on mõnus lõhn? Siis oleksime ehk palju tervemad?

• Kas saaks korraldada ühe ühise tootearendustöö ajakirja ja tootja vahel, mille käigus sünniks säärane vahend, mis aitaks takistada viiruse levikut ja samas niisutaks käsi?

Hea toode võiks takistada viiruse levikut ja samas niisutada käsi.

Nagu eelpool mainisin, tootearendus on tegelikult pikk protsess – seetõttu tundub selline kiirkorras toote tegemine hirmutav ja ebaprofessionaalne ka. Samas, mulle on alati tundunud, et kosmeetika tootmisel peaks olema ka mingi sügavam idee – selline hariduslik ja valgustav külg. Kosmeetikamaailmas on jätkuvalt käimas revolutsioon, nii nagu toidumaailmas juba ammu – puhtama ja läbipaistvama tootearenduse poole. Et tarbija saaks aru, mida ta ostab.

Kui pakutakse võimalust meie eriala nö köögipoolt tutvustada valgustamise eesmärgil, olen alati olnud käpp. Uudishimu on edasiviiv jõud ja tänu uudishimule sündis ka BonMerité. Mõnikord tuleb konservatiivsest küljest enda sees jagu saada, eksole 😊

Niisiis (trummipõrin) – BonMerité ja Anne & Stiil esitlevad: on sündinud uhiuus projekt, et edendada Eesti naiste hügieeni. Kätepuhastusvahend, mille eesmärk on:

• hoida hügieeni olukorras, kus seepi ja vett pole käepärast
• olla looduslik ja biolagunev (selle koostisosad ei ole loodud laboris jumal-teab-millest), pakendatud võimalikult keskkonnasõbralikult
• sobida ka tundlikule nahale, allergikutele – ei sisalda midagi üleliigset ärritavat

Ideaalis võiks alkoholiga kätepuhastustoode sobida ka tundlikule nahale.

Kuidas siis uut toodet teha? Kosmeetikaarendus, see on nagu koogiküpsetamine 😊 Kujutleme, et teeme uue koogiretsepti.

1. EELTÖÖ: arvuti lahti ja väike guugeldus. Vaatan üle tooted, mis juba on turul, surfan läbi oma harjumuspärased kosmeetikafoorumid. Lisaks helistan-kirjutan üle oma kontaktid, kellega koostöös tavaliselt tooteid arendan. Meie BonMerité tiimis toimetab ka oma laborant, kes põhierialalt on hoopis viroloog. Edasi tutvun seadusandlusega. Loon esimesed retseptid – need on esialgu siis veel prototüübid eeltöö põhjal.

BonMerité laboris uuritakse tootearenduste vastupidavust mikrobioloogiale.

2. ŠOPINGUNIMEKIRI: enne küpsetamist peab köögikapi varud üle vaatama. Meie projekti jaoks läheb vaja:

• Alkohol, denatureeritud – meie laos ei ole, vaja kuskilt leida. Neid on ka eri sorti ja vaja läheb kindlasti tarnijat, kellel oleks kosmeetikatootmiseks sobiv alkohol – sertifikaat peab sobima.
• Destilleeritud vesi – on laos olemas
• Põnevad lisandid, et teoorias lisada niisutusfunktsiooni: glütseriin, pantenool, allantoiin, hüaluroonhape, betaiin, eeterlikud õlid ja muud lõhnad – enamjaolt olemas, sest igapäevaselt me niisutavaid tooteid ju valmistamegi
• Midagi, mis pH-d reguleeriks (kõik, mis nahale kanda, peaks olema võrdlemisi nahalähedase pH-ga, et mitte nahka ärritada): sidrunhape, piimhape – meie laos olemas
• Pudelid, kuhu sisse pakendada – on laos olemas erinevaid variante, aga tuleb ladu üle tuulata. Ka pakend peab olema korraliku tarnija käest ja sertifikaadiga.

Midagi on laos olemas, aga vaja oleks korraliku alkoholi toimeaineks...

Kõige tähtsam on alati see, et tuleb lähtuda seadusandlusest. Eestis reguleerib kosmeetikatootjaid Terviseamet. Toodame ja turustame Euroopa Liidus, seetõttu tuleb tootmisel ning tootearendusel aluseks võtta Euroopa Liidu vastavad määrused ja standardid.

Eeltöö käigus selgusid järgnevad väga olulised teadmised ehk missuguseid piire peame arvestama:

• Kosmeetikatootja ei tohi luua toodet, mis ütleks, et see desinfitseerib: hävitab viiruseid ja baktereid ja omab antibakteriaalset või viirusevastast toimet. Kosmeetikatoode ei tohi olla nimetatud „hand sanitizer“. (Võib aga olla näiteks nimetatud „hand sanitary dilution“.)
• Kosmeetikatotootes ei tohi alkoholi kogusisaldus olla üle 70%. See tähendab, et ükski kosmeetikatootja ei saa pakkuda alates 70%-lahust alkoholiga. See on k-e-e-l-a-t-u-d.
• Lahused, mille alkoholisisaldus on suurem kui 70% ja mille etiketil on kirjas, et tegu on antibakteriaalse-viirusevastase tootega, on biotsiidid.

Biotsiidide definitsioon

Desinfitseerimisvahendid kuuluvadki biotsiidide hulka. Vastavalt Eestis kehtivatele seadustele on registreerimata või ilma loata biotsiidide kasutamine ja turustamine keelatud ning karistatav. Rohkem infot leiab siit: https://www.terviseamet.ee/et/desinfitseerimisvahendid

ja kui palju regamine võiks maksma minna, leiab siit: https://www.terviseamet.ee/et/kemikaaliohutus-tooteohutus/kemikaalikaitlejale/biotsiid/riigiloivud-ja-tasud
• Et toota desiniftseerimisvahendeid, selleks on vaja Terviseametist taodelda vastav luba ja see protsess on pikk ja kallis. (Eriolukorra ajal on võimalik lihtsustatud tingimustel luba taotleda, aga see eriluba kehtibki vaid eriolukorra lõpuni. Siis tuleb jätkata tavatingimustel.)
• Kosmeetikatoodet, mida valmistatakse äriliseks eesmärgiks, ei tohi luua koduses köögis, kuuris, garaažis. Seda tohib toota eriotstarbelises ruumis, mis vastab standardile – selles on ülipuhtad ja kontrollitud tingimused.

Kosmeetikatoodet tohib toota eriotstarbelises puhtas ruumis.

Õhk sisaldab teadupärast rohkelt mikrobioloogiat – tavalises koduõhus on ikka baktereid, hallituseoseid. Kosmeetika valmimise käigus mittekontrollitud keskkonnas satub õhus lendlevat mikrobioloogiat ka toodetesse ja hakkab rikkuma toodangut. Toidu-, farmaatsia- ja kosmeetikatootmistes on selleks puhuks loodud tingimused, et oma toodangut hoida kvaliteetsena.

Loodetavasti aitab eelnev kokkuvõte natuke meil kõigil kriitilisema pilguga e-poodides ringi vaadata. Meie igatahes saime teada, et

• Meie tulevane toode, mis on siiski kosmeetikatoode, peab alkoholisisalduselt jääma alla 70%.
• Me ei tohi väita, et tegu on desinfitseeriva tootega, aga saame öelda, et see puhastab ja värskendab. Meie tulevase puhastusvahendi alkosisaldus jääb sinna 69% kanti.
(Ja käsi südamel – viiruse tõkestamiseks kõige nutikamad valikud on siiski isolatsioon ning võimalusel seep ja vesi).

Tänane tööpäev läbi ja mõtlemisainet sai palju. Järgmisel korral seisab ees järgmine to-do nimekiri:

• Kas suure alkoholisisaldusega kreemi üldse saaks teha?
• Kas kõige parem alkoholiga puhastusvahend on vedel lahus või geel? Kuidas geeli teha?
• Mis juhtub tootega, kui panna alkoholilahusesse erinevaid niisutavaid aineid?
• Kuidas alkohol puhastusvahendina toimib?
• Kas pakendame pumppudelisse või pihustipudelisse?
• Valmib retsept ja esimene proovipartii testimiseks.
• Kuidas nahaarstid alkoholiga puhastusvahenditesse suhtuvad? Kui palju üldse sellist vahendit kasutada tohiks nahal?
• Mida peaksid allergikud silmas pidama, kui valivad alkoholiga kosmeetikatooteid?

Autorist:
32-aastase Merit Võigemasti esimesed ametid olid: ajakirjanik, teletöötaja, pressiesindaja, turundaja. Täna on Merit kolmekordne ema ja elab Raplas. Pere loomise vahepeal sündis ka nn neljas laps – kosmeetikabränd „BonMerité“, mida võiks tõlgendada ka kui „head väärtust“. Merit tunneb, et on hingelt teadlane ja kosmeetika loomisel naudibki kõige enam uurimistööd ja igal sammul „miks?“-küsimusi.
Kosmeetikamaailmas on BonMerité Meriti sõnul siiski veel väikelaps, sest Raplamaal Valtu külas Triibumaja-nimelises hoones on kreeme toodetud vaid 3 ja pool aastat. Pikk tee on veel käia.

Merit Võigemast
BonMerité kosmeetikat luuakse Raplamaal Valtu külas „Triibumajas“.