Oolbergi kogemusel on kõige sagedasem mure, mis kodukontoris töötajaid apteeki toob, silmade kuivus ja kipitus. “Ekraani vaatamine nõuab silmadelt pidevat pingutust. Lisaks ei ole pikalt lähedale vaatamine meie silmadele loomulik. Silmade pilgutamine väheneb ning nad ei saa piisavalt niisutust. Kuivustunne ja punetus on selged märgid silmade väsimusest ja ülekoormusest,” selgitas Oolberg.

Probleemide ennetamiseks tuleks arvutiga töötades teha regulaarseid pause. „Silmalihaseid aitab lõdvestada kaugusesse vaatamine ning puhkust pakub ka see, kui aeg-ajalt lihtsalt silmad sulgeda,“ jagab Oolbergi praktilisi soovitusi. Silmade kuivuse ennetamiseks on tähtis silmi regulaarselt pilgutada. Pilgutamist saab soodustada ka monitori asendi valimisega. “Monitori ülemine serv peaks jääma 5-7 sentimeetrit silmadest allapoole, siis on koormus silmadele väiksem ja selline asend soodustab pilgutamist,” õpetab Oolberg.

Kui aga silmade kuivus on juba tekkinud aitab silmatilkadega niisutamine. “Tähtis on meeles pidada, et silmade niisutamiseks ei piisa ühest korrast tilkade panemisest. Silmadele vajaliku niiskustasakaalu taastamiseks tuleb tilku kasutada regulaarselt kogu päeva,” rõhutas Oolberg. Magamamineku eel soovitab proviisor kasutada silmageeli, sest geeli niisutav toime kestab kauem kui tilkadel.

Pikk istumine põhjustab lihaspinged

Teine sagedasem kodukontoriga seotud tervisemure on lihaspinged ja -valu. Pikaajaline istuv asend koormab lihaskonda. “Vähese liikumise tõttu on lihastes ainevahetus ja verevarustus häiritud ning tekivad lihaspinged. Pinges lihastest annavad märku enamasti õlgade kangus, seljavalu või hoopis peavalu,” selgitas Oolberg.

Lihaspingete vältimiseks on tähtis end regulaarselt liigutada ning kasutada sobivat lauda ja tooli, et tagada keha ergonoomiline asend. “Arvuti hiire kasutamisest tekkinud pinget randme piirkonnas aitab leevendada ja ära hoida randmemati kasutamine,” soovitas Oolberg. Tugevama lihasvalu korral saab leevendust valuvaigistava kreemi või plaastri kasutamisest.

Kontoritöötajatele on soovituslik iga 30 minuti järel leida aeg asendi vahetamiseks ja liigutamiseks ning sedasama soovitust peaks järgima ka kodukontoris. Oolbergi sõnul aitabki enamjaolt lihaspingetest vabaneda asendi muutmine ja regulaarsete liikumispauside tegemine.

5 lihtsat soovitust lihaspingete ja silmade väsimuse ennetamiseks

  • Tõuse istuvast asendist regulaarselt püsti
  • Ringuta end nii tihti kui võimalik
  • Väldi jalg üle teise istumist — see häirib verevarustust
  • Vaata kaugusesse ja seejärel fokusseeri vaade lähedal asuvale objektile
  • Aeg-ajalt paku silmadele lihtsalt puhkust ja sule mõneks hetkeks silmad