Uurisime kollektsioone esitlevatelt disaineritelt, kuidas nende kollektsioonid valmisid ja milline võiks olla tulevikumood.

Margaryta Zubrii kollektsioon ”Nul’” (Leedu)


1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Ilmselt kõige paremini sobiks seda kirjeldama: jätkusuutlik disain, aeglane mood ja null jäätmeid. Selleks, et esindada neid ideid, nimetasin oma kollektsiooni ”Nul’iks”.

Kollektsiooni luues oli mu eesmärk vähendada tekstiilijäätmeid, kasutada materjale efektiivsemalt ning kasutada traditsioonilisi mustreid ja tehnikaid, tõlgendades ja kohandades neid kaasaegsele kliendile. Pisikesi kangajäätmete tükikesi kasutasin kingade loomiseks.

Kollektsioon rõhutab traditsioonilisi käsitööoskusi ja minimalistlikku disaini.

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Kõik kollektsiooni kuuluvad esemed valmisid minu kätega mu kodustuudios. Põhiline inspiratsioon pärines Leedu rahvusrõivastest. Uurisin erinevate piirkondade traditsioonilisi rahvarõivaid, otsides neid ühiseid omadusi ja erinevusi, avastades iga eseme funktsionaalsust ja valmimisviisi, selle mustreid, õmblustehnikaid ja dekoratsioone. Seejärel valisin välja mõned esemed, mis olid zero waste disainipõhimõtetele kõige lähemal ning alustasin nendega eksperimenteerimist, esmalt visandamist ja seejärel asusin materjalide kallale.

Margaryta Zubrii kollektsioon ”Nul’”

Valisin selle kollektsiooni jaoks puhta linase ja linasesegused kangad, mis on valmistatud Leedus. Tänasel päeval on linane üks kõige jätkusuutlikumaid materjale kangatööstuses. Kohalik tootja aitas mul vähendada ka läbi transpordi minu tegemiste jalajälge.

Traditsiooniliselt kasvatati ja kasutati linast kodutekstiilide ja rõivaste jaoks, mistõttu viitab selle materjali valik ka traditsioonilistele kostüümidele ja nende esteetikale.

Selle kollektsiooni valmimiseks kulus ka tavapärasest rohkem aega, sest zero waste põhimõtteid järgida on väga ajamahukas, sest linane kangas vajab enne lõikamist ja õmblemist ettevalmistust (pesu ja triikimist). Teisest küljest oli mul jälle rohkem aega, et mõelda detailidele ja iga eseme valmimisele.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Täna on üsna raske midagi ennustada, sest asjad muutuvad väga kiiresti ja oleme alles sajandi alguses, aga mõned suured trendid on juba esile tulnud. Mingil põhjusel on need, vähemalt minu arvates, kõik seotud jätkusuutlikkusega. Paljud moefirmad on juba lubanud pühenduda jätkusuutlikule moele ning olenemata sellest, kas nad seda päriselt ka teevad, usun, et juba see on hea samm, sest see suurendab tarbijate teadlikkust ja paneb neid iseenda tarbimisele rohkem tähelepanu pöörama.

Sotsiaalmeedia poolt mõjutatud digitaalne mood on samuti üks arenev trend, millel on oma nišš ja kasvupotentsiaal. Mõned moetööstuse osad võiksid vabalt liikuda füüsilisest digitaalseks, pakkudes teistsugust teenust ja väärtust. Näiteks, kui vajad pildistamisele või enda näitamiseks sotsiaalmeedias kindlaid rõivaid, oleks kindlasti jätkusuutlikum kasutada selleks filtrit või lisada digitaalne fail pildile, mitte osta või rentida rõivast kõigest üheks kasutuskorraks.

Lisaks huvitun ma väga biokangastest. Loodan, et lähitulevikus asendavad need naturaalse karusnaha ja nahksed tooted, mis on sama hea või isegi parema kvaliteediga. See oleks väga suur samm jätkusuutlikuma ja eetilisema moe poole. Lisaks võimaldaks see võtta kasutusele uued disainilahendused ja kohandamisvalikud.

Vilve Unt ja Ulvi Kangru kollektsioon “ÄÄREMAA…”

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Loomingut teen iseenda jaoks, hoiab vaimu värske. Kui oled moeloomingut üle 40 aasta teinud, siis on see lihtsalt üks osa igapäeva tegemistest. Värvide ja mustrite kombineerimine ja harmoonia leidmine selles mängus on oluline.

Vilve Unt ja Ulvi Kangru kollektsioon “ÄÄREMAA…”

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Uue moekollektsiooni tegemine on pikk protsess, et mõnest mõttevälgatusest lõpptulemus sünniks ja tervikpilti tuleb distantsilt vaadata, et tajuda värvi, mustri, materjali ja disaini kooskõla.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

21. sajandi mood on kandjasõbralik, kuid mõni vihje kodukandi pärandist võiks olla ka lisatud, nii on huvitavam.

Marge Allik kollektsioon “EHME”

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Kohalik ja naturaalne.

Kasutan oma kollektsiooni materjalina peamiselt villa ja läbipaistvate tekstuuride loomiseks lisandina ka lina, mis küll paraku tuleb Leedust, kuid maailmamastaabis ikka väga lähedalt. Villase lõnga materjal on kõik pärit Eestis kasvanud lammastelt ja ka kitsedelt. Samuti on lõngad kedratud eesti oma villavabrikutes. Vill on hetkel ainus eestis toodetav rõivamaterjal. Hea on täpselt teada kust ja millistest tingimustest tooraine pärineb ja kuidas on seda materjali valmistatud. Piltlikult öeldes, peale riiete selga panemist võib minna ja teha lambale pai ilusa lõnga eest. Lõngu ei ole värvitud, kõik toonid on villa looduslikud variatsioonid. Materjalid on hingavad ja reguleerivad hästi kehatemperatuuri.

Elegantne ja sensuaalne.

Eelkõige peab naine ennast rõivastes hästi tundma, seejärel juba lisanduvad muud väärtused mida ta kanda soovib. Osaliselt keha jälgivad lõiked kombinatsioonis maitsekalt läbipaistvate pindadega ja pehme villase lõngaga loovad naiseliku, aga samas jõulise, nö. “kahe jalaga maas” naise kuvandi. Atraktiivses kombinatsioonis seguneb õrnus väärikusega ning tundlikkus enesekindlusega.

Marge Allik kollektsioon “EHME”

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Tavaliselt tekib minul idee täiesti juhuslikust asjast, mingist üksikust elemendist. See võib olla midagi loodusest, kunstist, mingi vorm arhitektuurist. Ka filmid ja raamatud ning meie oma pärandkultuur on väga inspireerivad, kui osata ja tahta seal midagi põnevat näha. Näiteks käesolev kollektsioon on inspireeritud mulgi kuue kaaruspaelast. Kui idee on juba minu mõtetesse tunginud, siis hakkab aju selle ümber ise kihte laduma. Kui need kihid kasvavad liiga paksuks, siis olen sunnitud ideid ka paberile joonistama, et näha kas need omavahel kokku sobivad ja kuidas see tehniliselt võimalik on. Nii saab kollektsioon oma lõpliku lihvi ja siis läheb materjali proovide kudumiseks. Aga ka siis võib veel tekkida vajadus midagi muuta. Sest mõni muster või värv lihtsalt ei tööta selles konkreetses esemes.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Kindlasti palju läbimõeldum. Moodi dikteerib meie elukeskkond rohkem kui kunagi varem, samuti nagu igat teist eluvaldkonda. Arutu kiirmoe tootmine on sunnitud lõpetama, sest meie maakera ressursid lihtsalt ei pea vastu. Kindlasti kallineb looduslikest allikatest pärinev uus kvaliteetne materjal ning seega on tähtis seda kasutada võimalikult kaua, ehk siis tõusma peab ka rõivaste kvaliteet. Mis omakorda välistaks kiirete trendide vahetumise või looks maailma, kus kõik on moes.

Selline olukord on põhimõtteliselt juba kätte jõudnud. Viimaste aastate ülikiire trendide vaheldumine ja lähimineviku kordamine on tekitanud mulje, et kõik ongi moes. See on minu arvates tore. Iga inimene saab endale luua individuaalse stiili valides enda garderoobi trendist sõltumata just selle eseme, mis talle kõige enam sobib ja kanda nii kaua kui tahab, kas või kümneid aastaid.

Reaalsuses me muidugi väsime sellest ja tahame midagi uut, aga kvaliteetse asja puhul saab selle suunata teisele, kolmandale või ka neljandale ringile. Kindlasti ootavad meid ees ka täiesti uued tehnoloogilised materjalid. Siiski arvan, et inimene oma individualistlikus ja ilu otsivas loomuses ei loobu niipea keha kaunistava rõivastuse ihalusest ja senikaua vajab ta ka moodi.

Annika Vaalma kollektsioon Etnowerk "MOON [mo:n]"

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Teen muuseumileidude põhjal vanu asju tänapäevasel moel. Kasutan vanu tehnikaid, mustreid, võtteid ja samas tänapäeavaseid materjale. Minu loodud esemed on töömahukad, panen nendesse palju energiat, see energia ei kao kuhugile, on selles esemes edasi ja annab kandjale jõudu ja rõõmu.

Annika Vaalma kollektsioon Etnowerk "MOON"

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Ideed sünnivad iga päev ja igal ajal. Teen suurema osa töid eseme valmistamisel ise, kõik tööd on erinevad, kahte päris ühesugust asja ei ole. Eriti meeldib teha tellimustööd klientidele, kus inimest tundes tulevad põnevad ja huvitavad mõtted, mis talle võiks sobida.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Mood võiks olla pärandatav, nagu paljud kunstiteosed on. Loodan hakata tegema tikitud mantleid, kus tikandid on kavandatud nii, et saab kogu aeg tähtsate elusündmuste puhul mõne asja, mustri juurde tikkida. Ja siis vanaema näiteks 80ndal juubeli annab lapselapsele oma mantli üle.

Grete Küppar ja Maarja Palu kollektsioon “Andke maad marjal tulla”

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Meie looming on pärandikeskne, jõuline, ajatu ja kauakestev. Kasutame oma kollektsioonis naturaalsetest materjalidest kangaid ja väärismetalli hõbedat, mille võlu seisneb selle ümbertöötlemises. Samuti ammutame inspiratsiooni meie esivanemate suulisest pärimusest, mille kohaselt usuti punase värvi ja hõbeda kaitsvasse jõusse.

Grete Küppar ja Maarja Palu kollektsioon "Andke maad marjal tulla"

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Kokkupuutest vana ja uuega. Inspireerume peamiselt pärandkultuurist, aga tahame seda tuua kaasaegse inimeseni ja sealjuures teha seda eetiliselt ja maitsekalt. Selle kaudu saame rohkemate inimesteni tuua teadmisi meie esivanemate rikkalikust pärandkultuurist, mis ühtlasi aitab paremini mõtestada meie endi olemust.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Mood võiks suures joones olla jätkusuutlik, kvaliteetne, kauakestev, praktiline ja keskkonnasõbralik. Muidugi võiks mood olla rohkem pärandikeskne, sest see kätkeb endas paljuski eelpool väljatoodud märksõnu. Päranditeema on ühtlasi hariv, andes iga rahvakillu kohta teadmisi, mis on just neile omane.

Teele Koel kollektsioon „PÖI“

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Minu loomingut võib iseloomustada märksõnadega naiselik, pärimusest ja loodusest inspireeritud, müstiliselt tabamatu. Eelistan pigem naturaalseid materjale ning arvestan loomise puhul nii materjali olemust kui enda sisetunnet. Mind paelub huvitavate detailide/mustrite, värvide ning kangaste omavaheline kombineerimine.

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Oleneb moeesemest. Kui teen kindlale inimesel, siis lähtun sellest, mis tema olemusega sobiks ja arvestan ka tema enda soovidega. Kollektsioone luues tuleb inspiratsioon kindlast teemast/loost ja kõik komplektid peavad olema terviklikud nii eraldiseisvatena kui kogu kollektsioonina.

Teele Koel kollektsioon „PÖI“

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Mood 21.sajandil võiks olla isikupärasem ja lähtuda pigem persoonist. Inimesed võiksid kanda kvaliteetsemaid materjale, mis on mugavamad ning leida endale sobiva stiili — tarbida vähem ja jätkusuutlikumalt. Mugavam eluolu väljendub viimasel ajal sportlikumates moetrendides, aga väljaveninud põlvedega dressipüksid võiksid koduseinte vahele jääda.

Katre Arula kollektsioon Katré „NEW. UUS“

1. Millised märksõnad ja miks iseloomustavad kõige paremini teie loomingut?

Eksperimenteerivad autoritehnikad, taaskasutus, uuskasutus — kotid valmivad mööblivabrikute jääkidest.

Peenetundeline rahvuslikkus — kes vaatab see näeb, kes näeb, see vaatab.

Katre Arula kollektsioon Katré „NEW. UUS“

2. Kuidas teie moeesemed sünnivad?

Kuna valmistan suure osa oma loomingust tootmisjääkidest, siis ideed tekivad just neid väikesi tükikesi omavahel sobitades ja soovist kõik viimseni ära kasutada. Uusi asju disainides mõtlen alati, kas neid on kellelegi päriselt vaja ja miks ma üldse midagi teen, kas mõttel on ikka mõte sees.

3. Milline võiks mood olla 21. sajandil?

Kiirmood on muutnud moe tähenduse odavateks asjadeks. Mood ei tohiks olla kiiresti valmiv, kergekäeliselt kõrvale heidetav ja kiiresti kasutamiskõlbmatuks muutuv. Mood peaks olema midagi enamat kui kiiresti valmivad rõivad. 21.sajandil võiks mood keerata suuna iskupärale, rohkem kvaliteedile ja julgetele lahendustele.