Annika Kiidroni kordumatud rõivaesmed võivad valmida kuni aasta aega

Sotsiaalkriitiline kunstnik Annika Kiidron juhib oma loominguga tihtilugu tähelepanu ühiskonnas valitsevatele tulistele tabuteemadele: olgu selleks siis sotsiaalmeedia ajastu inimese elamine paralleelselt kahes erinevas maailmas, keskkonnaprobleemid või keha ja vaimu kurnavad tõved.

Tumedad teemad saavad moekunstniku käe all vormitud värvilisse rätsepatööna valminud kollektsiooni, mis reedab oma ebatraditsioonilises pinnadekooris peituvad salalood vaid teadjale, kodeerides need 3D prillidega vaadeldavaiks siseorganeiks või üleelusuurustes ristpistetes tikitud aktideks. Tekstiilikunstnikuna ongi Annika Kiidroni loomingu alguspunktiks just materjal.

Annika Kiidron nimetab end pigem kunstnikuks kui disaineriks, sest ta on keskendunud peamiselt kordumatute ainueksemplaride valmistamisele, mis teinekord võivad võtta aega isegi kuni aasta. Bränd peab au sees käsitööd, traditsioonilisi tehnikaid, aegajalt oma kollektsioonides vääristades ja väärindades ka vana käsitööna valminud tekstiile.

Annika Kiidron on omandanud bakalaureusekraadi tekstiilikunsti erialal Kõrgemas Kunstikoolis Pallas ja magistrikraadi disaini ja rakenduskunsti suunal Eesti Kunstiakadeemias, täiendades end õpingute jooksul Norras, Soomes, Hongkongis, Hollandis ja Iisraelis. Ta on osalenud erinevatel näitustel ja moeshowdel nii Eestis kui ka mujal maailmas. Tuule tiibadesse sai disainer 2018. aasta ERKI Moeshow võiduga.

Annika Kiidron

Tallinn Fashion Weeki laval nähtav kollektsioon Depressioonipoeesia (Poetry of Depression) on jätk Kiidroni eelmisele, ERKI2020 ja Estonian Fashion Festival 2020, võidukollektsioonile Give Me My Fairytale. Poeem jätkub sealt, kus eelmisel aastal pooleli jäi. Vanad ristpistes tikitud narratiivid saavad uue ja tänapäevasema kuue, kandes meid endaga rändama sürreaalsesse maailma, mis täis tuttavat kuid samal ajal nii võõrast.

Alusrõivaste bränd Crystal Rabbit otsib “nähtamatule” pesule uut põnevamat alternatiivi

Hõbenõelale nomineeritud Crystal Rabbit esitleb uut kevad-suvist kollektsiooni “Subtraction” Tallinn Fashion Weeki Kuldnõela auhinnagala raames teisipäeval, 19. oktoobril.

Uue kollektsiooni keskmes on keha kui monument, ning sellele asetatava rõiva mõju. Otsing hapruse ja tugevuse vahel, seda nii lõikelisel kui tunnetuslikul tasandil. Graafilised domineerivad kummid on jäetud tahaplaanile, ning nähtamatud pehmed ääred otsivad kehal oma kadumise piire.
Looming jätkab asümmeetriast uue ilu ja silmale huvitava proportsiooni otsimist.

“Mind on alati huvitanud katsetamine minimalismi spektris. Kui palju ja mida on võimalik disainis eemaldada, et alles jääks ainult oluline. Ka uue vormi leidmisel peab pesu puhul otsima viise, kuidas seda teha ilma volüümita,” ütleb disainer Kristel Jänes. Praktilisest vaatepunktist püüab disainer leida “nähtamatule” pesule uut põnevamat alternatiivi mängides kehal kaduva beeži kanga kihtidega

Crystal Rabbiti minimalistliku joonega kehakatted on mõeldud kandmiseks igapäeva riietuse osana, udustamaks piire keha katmise ja näitamise vahel. Need on alusrõivad, mis murravad klassikalisi ootusi ja voolavad abstraktselt ümber inimkeha. Brändi asutaja Kristel Jänes on omandanud rätsepa eriala Tallinna Tööstushariduskeskuses, õppinud Berliini Kunstiülikoolis ja Eesti Kunstiakadeemias.

Karl Joonas Alamaa kollektsioon toob vaatajani klaasist moe

Hõbenõela läbi aegade noorim nominent Karl Joonas Alamaa toob Tallinn Fashion Weeki lavale kunsti ja disaini hägusel piirimaal jalutava kollektsiooni Delicate Tension, mis eesti keeles võiks autori sõnul kõlada kui Tundpinevus.

Kollektsiooniga mõtiskleb Alamaa ajalise ja igavikulise üle läbi väärtusruumi. Keerukas ideerägastikus proovib kunstnik jõuda lähemale igavikulise spirituaalsemale tähendusele. Kollektsioonis on siidist kleidid kombineeritud klaasikunstiga, millest viimase kantavust kunstnik sealhulgas küsitleda soovis. Selle jaoks omandas materjalidega mängiv Alamaa oskused, kuidas kasutada klaasi kui materjali moe kontekstis. Veelgi enam, klaas ei ole kollektsioonis pelgalt detailide näol, vaid vaatamata materjali riskantsusele on see asetatud kollektsiooni keskmesse.

Kollektsioon asub arutlema selle üle, kuidas kõik meie ümber on pidevas muutuses ja liikumises, mitte ainult füüsiline maailm, vaid ka väärtusruum, milles elame. See on ka viide disaineri loomekeele osaks saanud unisexile, mis samuti taotleb üldiste väärtuste hägusamaks muutmist ja igaühe isikliku väärtusruumi sügavamat esile tõstmist. “Kõik füüsiline pidevalt liigub, muutub, voolab. Ei ole võimalik astuda kaks korda samasse jõkke. Midagi voolab juba eest, kuskilt voolab peale. Varem või hiljem lahustub kõik. Jääb maha, kulub, saab vanaks. Aja mõju ja kulg jääb mateerias paistma,” arutleb disainer.

Rõivad kaunistavad ja julgustavad, samaaegselt varjates ja kaitstes. Nende alla jäävad meie isiklikud hirmud ja kompleksid. Seega võib öelda, et riided on kui modernne raudrüü. Vanadest sõjarüüdest ja muutuvatest jõesängidest on inspiratsiooni saanud lõiked ja vormid. Peal olevad klaaskilbid on kaitseväljad ja filtrid indiviidi ees. Töös kasutatud materjalid on läbikumavad ja õhkõrnad nii nagu on tegelikult läbikumavad ka väärtused, mis on tihtipeale kultuuripõhised, inimtekkelised ja suhtelised ega suuda konkureerida ajatu ja mitte hõlmatava reaalsusega. Klaas materjalina kirjeldab inimhinge. Nii klaasi kui ka inimese hingega tuleb ümber käia õrnalt, ettevaatlikult ja hoolega. Klaas on tundeküllane, kohati ebamäärane, midagi jääb alati peitu peegeldustesse ja valguse mängudesse, luues nii illusioone.

Karl Joonas Alamaa

“Läbikumavus on üks olulisi märksõnu töö juures, kaetagu ja kaunistatagu end, kuid alasti jäädakse alati — alasti oma vigade, pattude, vooruste ja rõõmudega,” lisas autor.

Pea kogu kollektsioon on sarnaselt varasematelegi upcycled, milles on kasutatud näiteks Itaalia vabrikujäägina siidi. Lisaks on kobineeritud õhukest villa-viskoosi segu. Põhifookus on siiski ebatraditsiooniliselt riietelt hoopis klaasil, mis on kollektsiooni üks kontseptuaalseid tugiposte.

Karl Joonas Alamaa on romantik.

Hõbenõela kollektsioonid tulevad esmaesitlusele Tallinn Fashion Weeki laval teisipäeval, 19. oktoobril Kuldnõela moevaatemängu raames. Piletid Piletitaskus.