Võti inimeste käitumise mõistmise juurde on nende hindamissüsteemi mõistmises, et oleks võimalik aru saada nende isiklikust arutlemissüsteemist. Meil kõigil on ainuomane hindamisprotseduuride süsteem, millega määrame ära, mida meile miski tähendab ja mida peame mingis olukorras tegema. Me peame meeles pidama, et erinevatele inimestele on tähtsad erinevad asjad ja nad hindavad toimuvat erinevalt aluselt, lähtudes enda vaatenurkadest ja hoiakutest.

2. Väärtushinnangud − su isiklik kompass

Kui me pole kindlad, mis on meile elus kõige tähtsam − mille eest me tõeliselt seisame −, siis pole lootustki, et saavutaksime eneseväärikuse, kõnelemata efektiivsete otsuste langetamisest. Kui oled end kunagi leidnud olukorrast, kus sul oli raske teha otsust, siis seetõttu, et sulle polnud selge, mida selles olukorras kõige rohkem väärtustad. Me peame meeles pidama, et otsuste tegemine taandub väärtushinnangutele.

3. Reeglid. Kui sa pole õnnelik, siis miks?

Enamikul meist on reeglid ja uskumused, mis dikteerivad meie väärtushinnanguid ning ihaldame harva juhtuvaid asju, selle asemel et hinnata imesid, mida on palju. Mis määras ära erinevused nende inimeste reaktsioonide vahel, alates mehest, kes läks nii närvi, et lõhkus oma kaamera ära, kuni nendeni, kes ei rõõmustanud mitte ainult täna, vaid teevad seda iga kord, kui räägivad sellest päikesevarjutusest nädalaid, kuid või aastaid hiljem?

4. Kogemustest moodustub elukangas

Mida rohkem on meil etalone ja mida kõrgem nende kvaliteet, seda suuremad on meie potentsiaalsed valikuvõimalused. Suurem hulk etalone ja kõrgem kvaliteet võimaldab meil hinnata efektiivsemalt seda, mida miski tähendab ja mida saame ette võtta. Põhjus, miks ma räägin “potentsiaalsetest” valikutest, on selles, et kuigi etalonid aitavad meil uskumusi üles ehitada, ei õnnestu meil alati organiseerida neid nii, et need meile tugevust annaks.

Näiteks, mõnel noormehel võib olla tohutu enesekindlus ja oskused jalgpalliväljakul, ent kui ta läheb ajalootundi, ei pruugi tal olla seda kindlust, mis aitaks tal oma potentsiaali klassis samamoodi kasutada ja arendada nagu väljakul, seistes vastamisi vastasmeeskonnaga. Kui ta suhtuks jalgpalli samamoodi, eeldades kaotust või kaheldes nagu ajalootunnis, oleks ta äärmiselt ebaefektiivne mängija.

5. Identiteet – arengu võti

Meie arvamused, mida me suudame või ei suuda teha, mida peame võimalikuks või võimatuks, ei peegelda tavaliselt meie tegelikke võimeid. Pigem väljendavad need uskumust, kelleks me end peame.

Tegelikult, kui sa isegi ei kaalu millegi tegemist, vaid võtad kohe hoiaku, et ma ei suuda seda kunagi teha või et ma pole üldse selline inimene, kes midagi sellist teeks, siis oled põrganud piiride vastu, mille oled ise oma identiteeditajule seadnud. Muidugi pole see alati halb. Kui sa ei kujuta end ette mõrvarina, on see väga hea! Kui sa ei kujuta end ette inimesena, kes teisi ära kasutab, on see ilmselt ka väga hea. On oluline aru saada, et määratleme end mitte ainult selle kaudu, kes me oleme, vaid ka selle kaudu, kes me ei ole.

Edu Akadeemia korraldab 11.-14. aprillini reisi Londonisse Robbinsi koolitusele, kus saab kõike otseallikast üle küsida.