Rattasuvi on ukse ees: kuidas endale sobiv jalgratas valida?


Rattasuvi on ukse ees: kuidas endale sobiv jalgratas valida?
Unsplash

Suviste ilmadega tundub aina ahvatlevam auto koju jätta ja hoopis jalgrattaga tööle-koju veereda, aga linnatänavate vallutamiseks ei sobi sugugi igasugune velo.

„Esimese asjana tuleks välja mõelda, mille jaoks sa ratast soovid ning kus sellega sõidad. Kas jalgratas on transpordi- või treeningvahend, kas liikled peamiselt linnateedel, maanteel või metsa vahel,“ rõhutab Hawaii Expressi Kristiine kaupluse juhataja Alvar Kanepi. Kui kasutusotstarve on selgeks tehtud, on erinevate rattatüüpide kirjeldusi võrreldes lihtne endale sobiv kaherattaline kaaslane leida.

Transpordiks loodud linnaratas

Linnarattad on üdini funktsionaalsed ning disainitud sellisena, et iga väiksemgi detail toetaks tänavatel liiklemist ning muudaks lühikeste distantside läbimise võimalikult mõnusaks. Laiad ja pehmed sadulad teevad sõitmise eriti mugavaks, samuti saab linnarattaga kulgedes hoida loomulikku istumisasendit. Enamasti on linnaratastel vajalike asjade hoidmiseks korv ja pakiraam.

„Linnarattad on sageli ka kihvtiks aksessuaariks – neid leiab eri värvides ja stiilides, millest hetkel populaarseim on retrostiil. Need on väga praktilised ja ilusad rattad, mille juurde tuleks kindlasti osta ka korralik rattalukk, mis kaitseks varguste eest,“ kommenteeris Kanepi.

Sportlik maastikuratas

Kes aga igatseb jooksutrenni asemel näiteks parkmetsades kilomeetreid mõõta, peaks valima korraliku maastikuratta. Sellistel sportlikel ratastel on laiad mustriga rehvid ning mitmekülgsel pinnasel sõitmiseks on neil rohkelt käike, et leida alati sobiv ülekanne.

Seotud lood:

„Maastikurattaga saab muidugi hakkama ka linnatänavatel, kuid see on sportliku sõiduasendiga ning enamasti ei ole sel tänavajalgrattale iseloomulikku lisavarustust, kuna korvid-pakiraamid segaksid sõitmist maastikul,“ kommenteeris Kanepi.

Universaalne hübriid

„Hübriidratas ühendab linnaratta ja maastikuratta head omadused, sobides ideaalselt transpordivahendiks, kuid sellega saab hakkama ka veidi keerulisemal pinnasel sõitmisega,“ selgitas Kanepi.

Enamasti on hübriidratastel palju käike, mis võimaldab sõita nii asfaldil, metsateel kui ka pisut liivasemal või kivisemal teel. Sellised rattad on kerged ja praktilised ja ei jää välimuselt palju alla stiilsetele linnavelodele.

Õrn ja kiire maanteeratas

Loe veel

Maanteeratas – nagu ka nimi ütleb – on mõeldud peamiselt kõva ja sileda teekattega maanteel sõitmiseks. „See on disainitud spordiharrastajatele, kes kasutavad ratast treeninguks või võistlemiseks ning soovivad sõites suurt kiirust arendada,“ ütles Kanepi.

Kelmikas tõukeratas või hoopis elektrikas?

„Nii-öelda täiskasvanute tõukerattad on Eesti tänavatel aina populaarsemaks saanud,“ tõdes Kanepi. Käsipidurite ja suurte ratastega tõukerattad on pea sama kiired liiklusvahendid kui jalgrattad, kuid sageli linnaliikluses dünaamilisemad.

Elektrirattad aga sobivad liiklusvahendiks hästi neile, kes elavad linnalähedastes aedlinnades ning kelle peamine teekond kulgeks mööda korralikku kergliiklusteed. Seejuures võib elektrirattal igapäevaselt läbida mitmekümnekilomeetriseid vahemaid ja ummikutes seisjatest muretult mööda libiseda.