Reet Aus pesukollektsioon

Fotokunstnikuks valiti Londonis baseeruv loometandem (2006) (twothousandsix.com), kuhu kuuluvad Tallinnast pärit Gretchen Lawrence (varasemalt Regret) ja New Yorkist pärit Senegali juurtega Coumba Samba.

Gretchen Lawrence on performance- ja audiovisuaalkunstnik, kes on esinenud Red Bull Music Festivalil ja 58. Veneetsia biennaalil, Eesti paviljonis Kris Lemsalu näituse avapeol. Gretchen on tuntud oma hullumeelse lavaenergia poolest, mis kandub üle ka tema visuaalkeelde. Ta on teinud koostööd teiste seas Tommy Cashiga, luues ta kontsertite visuaale 2017-2022 ning disainides Cashi mullu ilmunud Mutagen NFT. Lisaks lõi ta filmimuusika post-internet kunstniku Ed Fornieles viimasele filmile Associations.

Reet Aus pesukollektsioon

Coumba Samba on disainer, kunstnik ja modell, keda on nähtud Balenciaga, MiuMiu, Vivienne Westwood ja Valentino kampaaniates. Lisaks väljastab ta ajakirja Field Magazine, kus kasutades graafilise disaini võimalusi vaatleb Coumba teda ümbritsevat kunsti ja analüüsib sügavuti erinevaid kogukondi. Antud projektis on Coumba nii kaamera ees kui ka taga.

Reet Aus omandas 2011. aastal doktorikraadi. Tema doktoritöö keskmes oli väärtustava taaskasutuse (ingl upcycling) tootmismudel “Trash to Trend”. Järgnes omanimelise moemaja loomine. Esimestel aastatel tehti teadus- ja arendustööd tööstusliku upcycling-tootmise alustamiseks ning katsetati tootmise käivitamist Bangladeshis. 2017. aastal avati e-pood ja kauplus Telliskivi loomelinnakus. Ettevõtte osakud on avalikult kaubeldavad investeerimis- ja kauplemisplatvormil Funderbeam. Aus Designi enamusosalus kuulub Reet Ausile. Osanike hulka kuuluvad Inbanki asutaja Priit Põldoja, Rohetiigri eestvedaja Markus Vihma, kindlustusettevõtja Arno Ilves ja Aus Designi tegevjuht Kaspar Jõgeva. Aus Design valiti mullu Baltimaade kõige jätkusuutlikumate brändide hulka selliste ettevõtete kõrval nagu Auga, Enefit ja Grünfin.


Jäätmeprobleemidega tegelevad ka teised

Ka Eesti idufirma UPCYCLED on võtnud kätte moetööstuse üha suureneva jäätmeprobleemi lahendamise üsna ebatavalisel viisil. "Olles olnud maailma meestepesutööstusega seotud juba üle kümne aasta, hakkasime üha enam mõtlema, kuidas saaks jääkide probleemi lahendada," selgitab Jarmo Siim, UPCYCLED'i peadisainer ja kaaslooja. "Kõik hakkas klappima, kui mõistsime, et saame neist jääkidest toota kvaliteetset aluspesu tegemata järeleandmisi kvaliteedis või kasutusmugavuses."

Firma kulutas rohkem kui aasta, et ideed ellu viia ja on nüüdseks tulnud välja oma esimese meestepesu kollektsiooniga, mis on tehtud moetööstuse riidejääkidest. Selleks, et oma jalajälge planeedile veelgi vähendada on kogu tootmine viidud võimalikult lähedal kohale, kus toormaterjal tekib, Aasiast Euroopa ja Lõuna-Ameerikani.

Disaini osas keskendutakse üsna erksatele värvidele, aga välja ei jää ka klassikalisemad lõiked ega toonid.