Mitte kunagi pole liiga vara, et plaane teha. Tegelikult on ekspertide sõnul varakult elu planeerimine hoopis kasulikum kui kõiki otsuseid spontaanselt vastu võtta.

Vaimse tervise nõustaja Rachel Gersten soovitab võtta aega, et mõelda läbi, millised enese eest hoolitsemise taktikad sinu puhul kõige paremini toimivad. “See võib olla mis iganes — raamatute või filmide soetamine, uute projektide planeerimine, mõni hobi või virtuaalsete pühade plaanide tegemine -, aga palju parem on need toimetulekuviisid mõelda välja enne, kui sul juba väga raske olla on,” teab ta.

Võid teha ka füüsilise (või digitaalse) nimekirja asjadest, mida sulle meeldib enda rõõmustamiseks teha, ja kleepida see külmkapile või magamistoas olevale peeglile ning nii on sul head ideed alati varnast võtta.

2. Alusta (või jätka) uue rutiiniga

Veel üks variant on alustada mõne uue igapäevase või -nädalase rutiiniga. Vaimse tervise ekspert Sarah Powers soovitab seda meetodit, rõhutades muuseas, et su päevakava ei pea olema viimse detailini läbimõeldud, vaid oluline on alustada päeva teamisega, mis sind ees ootab. “See võib olla sama lihtne nagu otsustamine, et venitad kohe peale ärkamist oma keha, käid duši all ja jood seejärel hommikukohvi, suundud lõunal jalutama, võtad õhtul aega lugemiseks, maalimiseks, päevikusse kirjutamiseks või mõneks muuks asjaks, mis sulle hästi mõjub,” õpetab ta.

3. Juhi oma soove ja lootusi

Kuuleme seda ikka ja jälle, aga väga väike osa 2020. aastast on olnud normaalne, mistõttu on oluline meeles hoida, et ka algav talv on teistsugune kui eelnevad. “See ei ole normaalne talv,” kinnitab Gersten. “Kuigi on rohkem okei leinata, mis sa kaotasid, on ootuste muutmine lihtsam viis juhtida seda, et oleksid valmis selle aasta reaalsuseks.”

“Vahel peame lihtsalt leppima, et talved kipuvad olema raskemad,” lisab vaimse tervise ekspert Rachel Klechevsky.

4. Mõtle, mida enese eest hoolitsemine sinu jaoks tähendab

Kas sulle meeldib unustada muremõtted lugedes mõnda head novelli? Või sulatab pikk ja kuum vann su mured ära? Või eelistad hoopis rokkmuusika saatel treenida ja nii pingeid maandada? Mis iganes see on, tee seda ja tuleviku-sina on tänulik.

5. Mine värske õhu kätte

Jah, isegi, kui õues on külm või lumine või pime. Kõik vaimse tervise eksperdid lausuvad kui ühest suust, et värskes õhus ajaveetmine tuleb su psüühikale ainult kasuks. Joo kasvõi hommikukohvi soojades riietes ja paksu teki sees rõdul istudes või mine jaluta lühike ringike hommikul, et endale elu sisse puhuda.